Виховні години

Педагогіка Добра і Милосердя в спадщині В.О.Сухомлинського.


Використання творчої спадщини В.О. Сухомлинського

,,Навчання вчителя триває все життя’’
                                                                  В.О. Сухомлинський

Досвід  роботи
вчителя початкових класів
Миронівської ЗШ  I - II  ступенів
Рак Любові Борисівни

Усе починається зі школи


Що найголовніше було в моєму житті?
Без роздумів відповідаю: любов до дітей.
                                                                          В.О. Сухомлинський
Суспільство ставить перед школою багато завдань, і одне з них - виховання творчої особистості, , здатної  креативно мислити, тому я в своїй роботі використовую творчу спадщину відомого педагога,  Василя Олександровича Сухомлинського. Вагомі думки якого надихають мене на пошуки нових форм і методів навчання.
  Дитина приходить до школи з бажанням вчитися. Як його зберегти? Як зробити навчання цікавим? Ці питання хвилювали  мене на початку трудової діяльності, турбують вони і сьогодні, хоча за плечима вже 29 років педагогічного стажу. Особливого значення  надаю  формуванню у школярів уміння та бажання вчитися, ставитися до навчання, як до серйозної, відповідальної і наполегливої праці. Вірю у сили і можливості учнів, довіряю їм. Прагну, щоб не згас вогник незрівнянної духовної сили.
Тема досвіду : ,,Впровадження творчих ідей В.О. Сухомлинського як передумова успішної організації навчальної діяльності’
Ідея досвіду :
,,Через  казку,  фантазію,  гру,  через  неповторну  дитячу  творчість  вірна  стежка  до  серця  дитини’’                            
                                                           ( В.О. Сухомлинський)
Моє педагогічне кредо:
,, Треба любити те, що робиш і йти вперед крок за кроком’’.
                                                             ( В.О.Сухомлинський)
Педагогічна проблема : Застосування   творчої спадщини В.О. Сухомлинського в власний досвід роботи з питання успішної організації навчальної діяльності.
                                Щодня поспішаю зранку до школи
                                Щоб двері найменшим в світ знань відчинить.
                                Щоб творчості іскру і віру у себе
                                У кожному серці зуміть запалить.
Працюю над реалізацією завдань:
· запалити в дитячому серці вогник допитливості;
· розвивати різні види пам'яті, уяву і фантазію, увагу, спостережливість, творче мислення;
· формувати мовленнєві вміння, комунікативно-творчі здібності;
· пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим, пізнавальним, розвивальним.
Зерна педагогічної творчості:
· різноманітні форми уроків: урок–гра, урок-подорож, урок-казка, урок-змагання, урок-свято;
· ігровий матеріал,  казкові сюжети і герої;
Розвивати творчість—означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий.
Актуальність досвіду: зумовлюється  державними вимогами реформування освіти в Україні, спрямованими на становлення особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань. Постійно зростаючі вимоги до змісту й організації навчання та виховання потребують упровадження ефективних педагогічних підходів.
Сутність досвіду полягає в гармонійному поєднанні навчальної та ігрової діяльності молодших школярів. Реалізація творчих ідей дозволяє підвищити якість педагогічного процесу, рівень навчальних досягнень, забезпечує комфортність, емоційну задоволеність.
Практична значущість досвіду полягає у використанні вчителем різних способів організації ігрової діяльності на уроках. Педагог шукає ефективні методи та прийоми навчання, творчо використовує їх у своїй роботі.
Інноваційна значущість полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховна функції діють у тісному взаємозв’язку.

Напрямки педагогічної діяльності
 Творча спадщина В.О.Сухомлинського, його ідеї витримали перевірку часом і довели свою життєздатність. Його педагогіка – це педагогіка серця. Пам’ять про видатного педагога житиме доти, поки існуватимуть школи, учні, педагогічна наука.
 Працюючи  в Миронівській  ЗОШ    III ст.  з 1984 року, використовую  у своїй роботі  творчу  спадщину В. О.Сухомлинського. Кожен  урок проводжу  под  девізом :
,, Жодного  відстаючого  поруч!”. Враховую  можливості  кожного  учня  і  почуття  відповідальності  перед  класом. Я  піклуюся  про  те,  щоб  навчально–виховний  процес містив  у  собі  ,,ситуацію успіху”.
  Люблю  дітей, люблю  людей, люблю працювати  в нашій школі. Намагаюся створювати комфортні умови навчання, щоб бажання вчитися  не згасло впродовж  всього  шкільного  життя.
До  невичерпаного  джерела  творчості
 В. О. Сухомлинського
,, До  кожного  учня  треба  підійти,  побачити  його   труднощі,  кожному  дати  тільки  для  нього  призначене  завдання
                                                                                В. О. Сухомлинський

 Наша школа – школа радості для дітей
Використовую  в  своїй  роботі  книжки  В. О. Сухомлинського ,,100  порад  учителеві   та  ,,Серце   віддаю  дітям”, де   головним  завданням  вчителя  – навчити  дитину  вчитися, озброїти  її  знаннями,  вміннями  й  навичками  навчальної  діяльності.
У школу з радістю
Вивчаємо поради В.О. Сухомлинського щодо навчання і поведінки  в школі.
*     1.Не   відбирай   чужого.
*     2. Не   зводь   наклепи   на    товаришів.
*     3. Не   дражни,   не  випрошуй   чужого.
*     4. Не   будь   бруднулею,    друзі   таких не   люблять.
*     5. Кличуть   гратися – йди,  не   кличуть - спитай   дозволу – це  не  соромно. Грай   чесно.
*     6. З   учителем   не   сперечайся   і   на нього   не   ображайся.  Через   небажану оцінку   не  плач.
*     7. Не   хизуйся!  Ти  не  кращий  за   всіх, ти  не  гірший  за  всіх.  Іди  до   школи, і   нехай   вона  тобі   буде  на   радість.
*     8. Не  ображайся   без  причини.
*     9. Частіше   говори:  будемо   дружити, будемо  гратися,  ходімо  разом   додому.
*     10. А   от   дорогу  переходь   уважно,  не поспішай.  Пам’ятай,  що   від   цього  залежить   твоє  життя,  твоє   здоров’я. ( В.О.Сухомлинський)

Творити  радість, добро…

В.О. Сухомлинський любив казки і сам знав їх чимало. Він постійно наголошував, що без казки – живої і яскравої неможливо уявити дитячого мислення і дитячої мови як певної сходинки людського мислення і мови.

Рости, навчатись, пізнавати і доброю людиною ставати

Любимо творити добро, тому в класі у нас є ,,Скринька добрих справ’’, в яку ми складаємо хороші  вчинки і засуджуємо лихі. Ось так вчимося бути милосердними, любити ближнього. Кожен із школяриків прагне створити мозаїку добрих справ.
Поради В.О.Сухомлинського.10  правил:
Чого   не  можна робити?
1.Не можна   ледарювати,  коли    всі  працюють.
2.Не можна   сміятися   над   старістю   і старими   людьми,  про старість   треба   говорити   тільки  з   повагою.
3. Не можна  заходити  в  суперечку з  шанованими  і   дорослими   людьми,  особливо  зі   старшими.
4.Не можна  виявляти   незадоволення  тим,  що  в  тебе  немає якоїсь   речі.
5.Не можна  допускати,   щоб   мати   давала   тобі  те,  чого   вона не   бере   собі.
6.Не можна  робити   того,  що осуджують   старші.
7.Не можна  залишати  старшу рідну  людину   одинокою.
8.Не можна   збиратися   в  дорогу, не  спитавши   дозволу   і   поради у   старших.
9.Не можна   сідати  до  столу,  не запросивши   старшого.
10.Не можна  сидіти,   коли   стоїть доросла,   особливо   літня   людина, тим   більше   жінка.                                                                    
Мої уроки мислення  серед  природи
Широкий простір для народження казки дають екскурсії в природу, де діти складають казки про все : звірів, рослин, про сонце, хмари, про листочок, що впав з дерева… .

Кожна дитина - квітка
Кожна дитина – квітка, а допомогти кожному бутонові розцвісти – головне моє завдання.
,, Як дерева навесні квітами цвітуть, такі під осінь плоди дадуть’’, - говорить народна мудрість. Ось і я намагаюсь працювати так, щоб ,,плоди’’ і  ,,квіти’’ мого ,,саду’’ були корисні суспільству.
  
Казка - свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої цікавості.
                                                                  В. О. Сухомлинський


Ось кілька колективних казок маленьких першокласників.
Урок 1.
Краплина води
 Сонце дуже пекло. Воно нагріло краплину води  і вона стала парою.
Полетіла маленька краплинка попід хмари. Звідти глянула на землю.
- Ой, яка краса! – прошепотіла краплинка.
 Довго вона літала над землею, а потім упала на неї дощем.

Вчу  дітей  висловлювати  свої  думки  на  основі  власних  спостережень  про  те,  що  вони  бачать  у  довкіллі,  знаходять  образи  якісь  в  природі  та  складають  про   них  казки та  оповідання .

Урок 2.
Тема ,, В гості йде до нас весна’’

Шпак
  Уже настала весна. Вийшло Сонечко. Почав танути сніг. На річках скресла крига. Але Зима ще не хоче відступати. Вона   заховала Сонечко, і знову стало похмуро і холодно.
- Я дістану Сонечко, - сказав маленький Шпачок. Він спитав у мудрого Орла дорогу і полетів за високі гори.
  Там Шпачок побачив великий замок і визволив Сонечко. Знову стало весело і тепло.

Урок 3.
Тема ,, Осінній день’’

Їжачок і осінній листочок
  Жив – був в лісі Їжачок. Прибіг він під дерево, закутався в листя, наколовши його на свої тоненькі голочки. Дивиться, а вгорі висить один осінній листочок.
- Гей, друже, ти чому не падаєш на землю, адже до зими залишився один деньочок? Про що ти мрієш? Ховайся  швидше, – запитав Їжачок.
- Хочу дізнатися, яка буде зима, а з дерева все навколо добре видно, - відповів Листочок.
- Ну, бувай, друже, зустрінемося весною,– відповів Їжачок.

 Звісно, дитячі роботи ще не бездоганні, але найголовніше те, що мої діти люблять і хочуть їх складати. А вміння прийде з часом. Буде і результат – збагатиться мова, розвинеться мислення, гарнішою стане думка.  В.О. Сухомлинський писав:
,,Треба любити те, що робиш і йти крок за кроком’’.

    Використовую  педагогічну  спадщину  В. О. Сухомлинського  для  екологічного  виховання  дітей, адже  відомий  педагог  радив  використовувати  для  всебічного  розвитку  дітей  прогулянки  та  екскурсії  на  природу,  своєрідні  «подорожі»  для   складання  творчих  розповідей.            В. О. Сухомлинський  у  книжці  «Школа  радості»    радив  складати  казки  на  лоні  природи.

 Подорож  до  світу  ,,маленьких казок ''
В. О. Сухомлинського

,, Людина, - любив   повторювати  педагог,  - народжується  на  світ не  для  того,  щоб  зникнути  безвісною  порошиною.
    Людина  народжується,  щоб  залишити  після  себе  слід  вічний”.

 Мої  діти   із  великим  задоволенням  слухають  казки цього  видатного  педагога ,  які  читаємо  колективно  із  збірки  ,,Чиста  криниця”  та  ,,Казки  під  голубим  небом”. Всі   ці  казки  користуються  заслуженою  любов’ю  юного  читача, адже  в   них  розкривається  світ  пізнання,  допомагають   дітям   пробудити  у  їхніх  душах  благородні  почуття,  людську  гідність,  безмежну  любов  до рідної  землі.

               Уроки мислення серед  природи
Милуємося природою!
Основною метою ,,уроків мислення’’ серед природи є такі завдання 

  •  дивуватися і помічати,
  • помічати і відчувати,
  •  відчувати і думати,
  • думати і творити.
Результат  роботи:
  1.  Розвиваю  творче  мислення  дітей,  фантазію,  збагачую  звязне  мовлення.
  2. Виховую  естетичні  почуття  від  спостереження  за  явищами  в  природі.
  3. Розвиваю  вміння  робити  висновки,   аналізувати,  спираючись  на  власний  досвід. Використовую  ігрові  завдання. Наприклад: уявіть  себе  деревом,  кущем,  небом,  хмаринкою,  осіннім  листочком …
  4. Виховую  любов  до  природи,  гуманні  почуття.
 За  допомогою  - до  В. О. Сухомлинського

,, Дати  дітям  радість  праці,  радість  успіху  у  навчанні,  збудити  в  їхніх  серцях  почуття  гордості,  власної  гідності -  це  перша  заповідь  виховання.  У  наших  школах  не  повинно  бути  нещасливих  дітей,  душу  яких  гнітить  думка,  що  вони  ні  на  що  не  здатні. Успіх  у  навчанні -  єдине  джерело  внутрішніх  сил  дитини,  які  породжують  енергію  для  переборення  труднощів,  бажання  вчитися.                                                                                        Мої  діти   із  великим  задоволенням  слухають  казки цього  видатного  педагога ,  які  читаємо  колективно  із  збірки  ,,Чиста  криниця”  та  ,,Казки  під  голубим  небом”. Всі   ці  казки  користуються  заслуженою  любов’ю  юного  читача, адже  в   них  розкривається  світ  пізнання,  допомагають   дітям   пробудити  у  їхніх  душах  благородні  почуття,  людську  гідність,  безмежну  любов  до рідної  землі.
 Адже  той,  хто  робить  добро  змалку,  робитиме  його  все  життя.      
  Діти  і  самі  складають  казки,  малюють  малюнки  до  їх  змісту. Весь  цей  матеріал  зберігаємо  в  папках  ,,Творчі  роботи  учнів”.

  Під  час  читання  казок  і оповідань  діти  дають  характеристику  героям,  висловлюють  свої  переживання,  вчаться  відрізняти  добро  від  зла,  тобто  вчу  дітей  мислити,  як  вчив  В. О.Сухомлинський.
     При  проведенні  виховних  заходів  продовжую  використовувати  елементи  гри. Діти   вибирають  собі  ролі,  готують  костюми,  вірші,  сценки,  пісні   відповідно  до  своїх  захоплень.
Результат  цієї  роботи  - це  власне  задоволення  дітей. Якщо  виникають  труднощі,  то  підбираємо  матеріал  згідно  потреб  учня.
   Тому  я  прихильник  нестандартних  форм  проведення  уроків. Мої  уроки – казки,  уроки – дослідження,  уроки – екскурсії,  уроки – мандрівки  та інші  дають  можливість  урізноманітнити  процес навчання.
   Кожен  ранок  в класі  розпочинаємо  з  ,, ранкових  зустрічей”,  де  діти  в ігровій  формі  налаштовуються  на  успіх  протягом  дня. 
Діти  виконують  вправи :,,Віночок  побажань,  ,,Комплімент,  ,,Слова  подяки,  ,,Усмішка’’,  а   на завершення  дня -  вправа  ,, Прощання.Усі  учні  беруться  за  руки  і  передають  тепло  своїх  долонь.
- Усміхніться,  поділіться  гарним  настроєм. Діти  вибирають  певний  малюнок,  де  показано  їхній  настрій.
   В. О. Сухомлинський  особливу  увагу  звертав  на  створення  ,, психо – педагогічної  атмосфери  у класі”,  щоб  найголовнішим   прагненням    було  бажання  вчитися.
  Я  люблю  своїх  малюків  за  те,  що вони  є, люблю  такими,  якими  вони  є,  не  хочу  їх  змінити,  а  хочу  розкрити  й  розвинути  все  найпрекрасніше, що  є в них.
Я  просто  живу  разом  з ними, змінююся  з ними, радію  за  найменший  успіх  і  страждаю  за  деякі  прогалини.
 Тому  в  своїй  роботі  використовую  диференційований  підхід до  навчання,  надаю індивідуальну  допомогу  відстаючим  учням.
   Та  головне,  я  часто  говорю  своїм  учням  про  те,  що  вони гарні,  добрі,  вихованні,   справжні  друзі. І  вони стають  такими.
   В  ході   роботи   я  зіткнулася   ще  з  одною   проблемою – формування  високої культури   читання. Ще   В. О. Сухомлинський   наголошував,  що   без   високої   культури  читання,  немає   справжньої     розумової   праці.  Адже   видів читання  є   дуже  багато   і  кожен  з  них   потребує  вмінь,  навиків,   вправляння. Я  намагаюся   творчо   підходити   до  вирішення   цієї   проблеми.

 На  уроці  читання  в  кожного  учня  є  папка  ,,Читаночка – стежина   до  знань.  Вчимося  легко  і  радісно,  де  діти  в  парах  із задоволенням  виконують  такі  види  роботи:  ,, Читаночки – зєдналочки,  ,,Сходи -  читаночки,  ,,Ланцюжки,  ,,Криптограми,  ,,Дослідники,   ,,Читаночки -  переставлялочки, ,,Чарівні  квадрати,  ,,Котигорошко  та  інші  види  роботи. Згодом  пари  обєднують  в  групи. Результат  з  техніки  читання  учні  заносять  в  папку  ,,Мої  досягнення   в    початковій  школі.

Поради вчителю для успішного використання спадщини В.О.Сухомлинського

1.Вивчайте твори В.О.Сухомлинського, його книги повинні  стати для нас настільними.
2. Учіться у Сухомлинського Доброти та Гуманізму. Відмовляйтесь від покарань, погроз, своєї надмірної влади над маленькою дитиною.
3. Створюйте різноманітні ситуації успіху, зробіть усе, щоб дитина повірила у свої сили.
4. Систематично залучайте дітей до творчості. Учіть їх цінувати слово, бачити його красу, бути чуйними і емоційними.
5. Не  засуджуйте невдачі, невдалі творчі роботи учнів. Кожна людина має право на самовираження.
6. Не треба ділити учнів на талановитих і безталанних!

7. Будьте самі творчою людиною! Не існує дітей без уяви, не існує й педагога без творчого натхнення!
8. Постійно поповнюйте власний педагогічний багаж. «Той хто мало знає, мало й навчить» - говорять в народі, тому не зупиняйтеся на досягненому. Головне: будьте терплячими і наполегливими. І успіх неодмінно буде з вами.


Долоні  добра.
Стежинками добра

 Учитись, мріяти, світ пізнавати.  Добрими справами день починати.

Правила життя в колективі
Правила доброти
*     Допомагай слабким, маленьким, хворим …
*     Не будь жадібним.
*     Пробачай помилки іншим.
*     Ніколи не заздри.
*     Жалій інших, а не себе.
Правила скромності
*     Не будь хвальком ! Не хвастайся своїми   успіхами, знаннями, речами.
*     Допоміг товаришу – не підкреслюй це, нікому не хвастайся.
*     Намагайся робити добро скромно, непомітно.
Правила чемності
*     Будь завжди привітним, вітайся при зустрічі,  дякуй за допомогу; ідеш , прощайся.
*     Не вередуй, не буркочи – це може зіпсувати настрій іншим.
*     Пам’ятай! Чемність – вміння поводитися так, щоб іншим  було приємно з тобою.
Правила  чесності
*     Не впевнений – не обіцяй.
*     Помилився – визнай. Забув - вибачся.
*     Говори тільки те, що думаєш.
                                                                      ( В.О. Сухомлинський)
Поради педагога - вчителю
        Творчий доробок В.О. Сухомлинського вражає своєю багатогранністю.
 Зокрема, вчений надавав великого значення дотриманню певної системи у навчанні мови в школі. Без практичних умінь і навичок важко уявити процес навчання. До таких умінь Василь Олександрович відносить уміння спостерігати явища навколишнього світу, мислити, висловлювати думку про те, що бачиш, думаєш, робиш, спостерігаєш, читаєш, пишеш. Ці вміння і навички є основою у розвитку комунікативних навичок молодших школярів, їхнього зв’язного мовлення.
  Учений вважав, що вміння вправно користуватися мовою, відчуття краси слова  потрібні кожній людині. Хто серцем відчуває красу слова і може словом передати найтонші відтінки людських думок і переживань, той підніметься на сходинку справжньої людської культури. І навпаки, низька культура мовлення збіднює духовний світ людини. «  Убогість слова – це убогість думки, а убогість думки веде до моральної, інтелектуальної, емоційної, естетичної  «товстошкірості».
              Твори – мініатюри, на переконання В.О. Сухомлинського, є найважливішою формою роботи з розвитку зв’язного мовлення і комунікативної здатності молодших школярів.
  Праця над творами, казками – це не тільки розвиток мовлення, а й самовиховання почуттів, це  «загально педагогічна проблема, від вирішення якої залежить розумовий розвиток учнів, багатство їхнього духовного життя». Цю роботу треба розпочинати з спілкування з природою.
  Досвід В.О. Сухомлинського доводить, що складати твори – мініатюри діти можуть навіть у період дошкільного виховання, бо сприйняття навколишнього світу, краси рідної природи в них досить гостре й активне. Сама природа дитячого мислення схильна до творчості.
   Протягом навчального року учні початкової школи складають по 5 – 6 творів з натури. Складати твори діти повинні ще в період дошкільної підготовки, а записувати їх слід починати у II семестрі першого року навчання. У 5- 7 класах даються теми, пов’язані з літературними творами, що вивчаються у школі. У такій роботі спрацьовується принцип наступності і перспективності у навчанні мови, на реалізації якого наголошував В.О. Сухомлинський.

У такій роботі спрацьовується принцип наступності і перспективності у навчанні мови, на реалізації якого наголошував В.О. Сухомлинський.
   У творах учні висловлюють свої думки, особисте ставлення до життя, людей, навколишнього світу. Учений визначив орієнтовану тематику творчих робіт з мови. Ось деякі теми творів, що писали їх учні початкових класів.
1 клас.
§  Шкільний сад.
§  Квіти біля школи.
§  Вечірня зоря.
§  Перша весняна квітка.
§  Сутінки. Рибки в акваріумі.
2 клас.
§  Літо і осінь.
§  Журавлі в синьому небі.
§  Їжачок готується до зими.
§  І під снігом у лісі життя.
§  Як зерно стає хлібом.
§  Ласкавий вітер.
3 клас.
§  Схід сонечка.
§  Осінь у саду.
§  Як працюють бджоли.
§  Осінні квіти.
§  Перший сніг.
§  Веселка.
§  Весняний дощ.
§  Моє цуценя.
 Створивши струнку систему письмових робіт, В.О.Сухомлинський велику увагу приділяв опису природи, спостереженням, творами за картиною, тобто таким, що потребували роздумів, уміння змістовно та образно викладати свої думки.
  Директор школи піклувався про те, щоб вчителі, особливо початкових класів, навчали учнів складати твори за матеріалами спостережень над явищами природи.
  В.О. Сухомлинський наполягав, щоб учитель, починаючи заняття у 1 класі, визначав теми, на які діти напишуть твори протягом трьох років. Закінчуючи початкову школу, учні повинні вміти добре розповідати про те, що вони бачать, спостерігають, думають.
  Робота з розвитку мислення, усного і писемного мовлення у початковій школі потребує особливого вміння і старанності з боку вчителя. Розуміючи це, директор школи всіляко допомагав колегам, не шкодуючи свого часу і сил. Іноді власним прикладом Василь Олександрович переконував колег у тому, що поштовхом для пробудження дитячої емоційної творчості стають думки вчителя, бо лише вчитель може відкрити перед дитиною віконце в навколишній світ. У праці « Урок і знання» вчений пише : « Вкладайте у свідомість дитини живе, трепетне слово, дбайте про те, щоб воно не перетворилося на засушену квітку, а вилетіло, як із гніздечка, співучою пташкою, раділо красі навколишнього світу».

Висновок.
На творах Василя Олександровича можна і вчити, і виховувати, адже це – невичерпна криниця пізнання світу і себе.  Хочеться побажати освітянам України плідної підготовки й успішного відзначення 95-річчя від дня народження Василя Олександровича Сухомлинського

,,Погляди В. Сухомлинського на розвиток комунікативної здатності та зв’язного мовлення молодших школярів’’
 ,,Школа – це такий тонкий і чутливий музичний інструмент, який творить мелодію людської гармонії, що впливає на думку кожного вихованця, але творить лише тоді, коли інструмент добре настроєний”.
                                                                                 В.О. Сухомлинський

Проектна діяльність
   В.О. Сухомлинський  писав ,, Природа мозку дитини потребує, щоб її розум виховався біля джерела думки серед образів, серед природи, щоб думка переключалася з наочного образу на ,,обробку’’ інформації про цей образ. Якщо ізолювати дітей від природи, якщо з перших днів навчання дитина сприймає тільки слово,  то клітини мозку швидко втомлюються і не справляються з роботою, яку пропонує вчитель’’.
  Тому ми, учні 1  класу, дружно працюємо над тематичними учнівськими проектами: навчально – пізнавальні, дослідницько – пошукові, ознайомлювально -  інформаційні. Найбільш вдалі були : ,,  Цибуля і Сонечко’’,  ,, Стежинками рідного краю . Моє улюблене місце відпочинку на природі в селі’’ ,  ,, Про кого кажуть :,, Вони справжні друзі. Школа доброти’’. З цим проектом ми брали участь у Всеукраїнському  конкурсі  ,,Моральний вчинок’’( Київ -2013 рік)  з екологічним змістом, де учні класу склали дуже цікаву казочку про ,,друзів природи’’. Тому що, на сучасному етапі розвитку суспільства основним напрямком виховного процесу є формування у дітей загальнолюдських моральних цінностей.
л
Духовне  життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості. Без цього вона – засушена квітка, як писав В.О. Сухомлинський. Тому нам, вчителям початкових класів вважливо, щоб діти самі ставали творцями прекрасного, вміли спостерігати, сприймати, відчувати красу природи.
Робота  з  батьками

В.О.Сухомлинський вважав, що родина - це виховна сила, яку в більшості випадків не може замінити жоден педагог.
Батьки  є  активними  помічниками  в  підготовці  навчального  року  щодо 
облаштування класної  кімнати;  відвідування  дітей  вдома ; в організації  позакласних  і  проведення  позашкільних  заходів.
  Проводячи  батьківські збори,  розглядаємо  ті  питання,  які  хвилюють  батьків,  обговорюємо  такі  питання : ,,Моя дитина – першокласник”,  ,,Який  характер  моєї  дитини”,  ,,Як  ми  читаємо”, ,,Домашні  конфлікти”  та інші  наболівши  проблеми.
          Підводячи  підсумок  своєї  роботи,  хочу зазначити,  що  тільки  спільними  зусиллями  батьків  і  вчителя – успіх  буде  гарантовано.
 Як  керівник    методоб’днання   вчителів   початкових класів  з  1987  року, відмовляюсь від  застарілих  методів  роботи: на  його  засіданнях  учителі  шукають  нові  засоби  і  прийоми  подолання  труднощів  у  навчально – виховному  процесі,  розв’язуємо  ряд  проблем  колективно, використовуючи творчу спадщину В.О. Сухомлинського.
    Скільки  б  не  працювала,  труднощів  в  моїй  роботі  не  зникають,  лише  змінюється    їх  характер. Намагаюся   й  надалі перетворювати  клас  у  справжню робочу  майстерню.
Гра -  це  елемент  створення успіху

В. О Сухомлинський  писав :
,,У  грі  немає  людей  серйозніших,  ніж  малі  діти.


Гра  супроводжує  людину  протягом  всього  життя. А  для  дитини  1 класу  -  це  основний  вид  діяльності,  за  допомогою  якого  вона  пізнає  навколишній  світ. Використання  дидактичних  ігор  та  ігрових  моментів  робить  урок  цікавим,  створює  у  дітей  бадьорий  настрій,  полегшує  засвоєння  навчального  матеріалу,  створює  ситуацію  успіху.

На  старті :  ,, Пошуку !
 Розроблена В.О.Сухомлинським педагогічна система актуальна й тепер. Тож спадщина педагога – гуманіста була і залишається невичерпною скарбницею педагогічного досвіду і мудрості. Мої буклети  до 95 – й річниці з дня народження видатного педагога, співвітчизника. Письменника та громадського діяча,  В.О. Сухомлинського.

 Література
1.Сухомлинський В.О.  ,,Серце віддаю дітям’’.Вибрані твори:у 5 т., т.3, ст.. 203-654.
2. Журнал ,,Початкова школа’’ №9,  2010 р.,  № 10,  2011 р., №5, 2012 рік,
,,Початкова школа’’  2012 – №5. – С. 1-3, № 7, 2012 рік ст. 32-33, № 9,2012 рік, ст. 10-20,№2,2012 рік, ст.1-4, № 9  ,2010 рік ст.  53-55.
3. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. – 2011. – №7. – С. 1-18.4. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина: [вибр. тв. в 5-ти т. – Т. 3] / В.О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1977. – С. 7-279.5. Сухомлинський В.О. Як виховати справжню людину: [вибр. тв. в 5-ти т. – Т. 2] / В.О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1976. – С. 498-570.













                                 














Немає коментарів:

Дописати коментар