Виховні години

Мої напрацювання.


















                                                            Л.Б. Рак
вчитель початкових класів
Миронівської ЗШ І-ІІ ступенів
Світловодської райдержадміністрації
                                                           Кіровоградської області
Навчання грамоти (читання)
Клас :
Тема. Закріплення звуків [ж],[ж/], букви ,,Жж ”.Українська народна  казка  ,,Лисичка  і  Журавель”. Інсценізація  казки.
Мета.
навчальна: закріпити  вміння  учнів  виділяти  у  словах  звуки  [ж], [ж/] ; виконувати  звуко – буквений аналіз ; формувати  навички  читання;
розвивальна:розвивати  мислення, звязне  діалогічне мовлення; 
виховна: виховувати  почуття  любові  до  людей,  вміння  дружити.

Обладнання : каса  букв,  звукові  моделі  слів,  українська  народна казка  ,,Лисичка   і  Журавель”, таблиця  з прислів’ям, таблиця  ,,Ранкові   зустрічі”,  конверти  із  фішками  для  звукового  аналізу  слів,  малюнки лисички і журавля, маски тварин.
Способи  дій: технологія  ,,Мікрофон”, ,,Мозкова  атака”, ,,Асоціативний  кущ”,  робота  в малих групах (парах), робота  з  підручником,  інсценізація,   ,,Рефлексія” ( підсумок).
Тип  уроку: інтегрований  урок  з    навчання  грамоти   (читання)  та  природознавства.
Хід   уроку
I. Організаційний   момент
1. Вправа   ,,Ранкові  зустрічі
- Діти,  давайте  привітаємось.
( Діти  стоять  в  колі,  взявшись  за  руки  і  повторюють  за  вчителем   слова -  вітання).
Учитель. Треба  разом   привітатись.
Діти. Добрий  день!
Учитель. Дружно  голосно  сказати  …
Діти.  Добрий  день!
Учитель. Вліво,  вправо  поверніться,
                Своїм  друзям  усміхніться.
Діти.  Добрий  день!
(Кожен  учень  говорить  про  свій  настрій, який  у  них  сьогодні   і  чому,  показуючи  відповідний  малюнок  
на  таблиці).
Вчитель.   Знову  день,  почався  діти !
                   Всі  зібрались  на  урок.
                   Тож  пора  нам  поспішити
                   Кличе  в  подорож  дзвінок.
                  Сьогодні  у  нас  урок  незвичний.
                  У  казку  сьогодні  ми  зробимо  крок .
                  Із   казкою  ми  зустрічались  не  раз
                  І  знову  вона  завітала  до  нас.

- Але  спочатку  потренуємо  наший  розум. Потрібно  виконати  ось  ці  завдання.
II. Повторення та закріплення вивченого
1. До  схем  дібрати  слова  із  буквою   ,,Ж
(жук, вуж)                       (жито)                            (жолудь)
2. Звуко – буквений   аналіз  слів  ,,журавель” (індивідуально)
3.Гра «Добав склад»
Слова спокійно жили в книжці,
В  яку вдалось пролізти мишці.
Вона склади відкусила,
У  себе в нірці схоронила.

* дусь
 

под * га
 

голо *
 
 



( Дідусь, подруга, голова).

- Який склад добавили до слова ?
- Прочитаймо слово разом.
4.Мовні ігри та забави.
а) Вітерець у лісі – ш – ш ш
   Повзе вуж у траві – с- с- с
   Прилетів жук – ж – ж –ж
   Заспівав комарик – з – з – з
   Прилетів птах – шух – шух – шух
   Запихкав їжачок – пих – пих пих.

б)Дихальні вправи.
- Як плаче немовля ? (У – а!)
- Як мама колише дитину ? ( А –а!)
- Як тато забиває цвях? ( Тук – тук!)
- Як каже бабуся внукові замазурі? ( А – я, я – й!)
- Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?
в)Вправи для очей ,,Маятник’’ рух очей справа наліво ,,Стовпчик’’ – вгору –вниз. Потренуємо наші очі, щоб гарно бачили.
г)Робота над скоромовкою
 Темп – нормальний, повільний, швидкий.

 Запитала мишка мишку:
- Ти чого погризла книжку?
Мишка їй відповідала:
- Їжі іншої не мала.
д) Розчитування за складовою таблицею.
- Прочитаємо  слова,  зосереджуючи  увагу  на  лінії  (разом, індивідуально).
                              ТЕ  БЕ
                   КАШ             КА
            ЛИСИЧ                     КА
         ЖУРА                               ВЕЛЬ
  РОЗМАЗА                                      ЛА
ПРИПРО                                            ШУЄ

III. Вивчення   нового матеріалу
1.  Аукціон знань.
- Ви  так  гарно  працювали, що  не  помітили,  як  підійшли  до  Казкової  країни.
 Чимало  казок  є  на  світі – і  веселих,  і  сумних.
- А  чи  можете  прожити  ви  без   них ?
- Пригадайте,  які  казки  вам  полюбилися  змалку ?

2. Вікторина  ,,З  казкової  скриньки “
- А  ось  у цій  ,,казковій  скриньціє  різні  казкові  речі.
Відгадайте,    з  якої  казки  ці  предмети. ( Рукавичка, колобок, колосок, пірїна…).
- А  що   ж   таке  казка?
- Які казки ви знаєте?

3. Гра  ,,Лабіринт  (,,Мозкова  атака”)
Напружимо  свій  мозок  і  прочитаємо  вислів  за  стрілочками.

(Казка - вигадка, та в ній щось повчальне розумій).
- Як  ви  розумієте  це  прислівя ?
- Хто  є  творцем  народних  казок ? (Народ). Так  над  казкою працювали  сотні,  тисячі  людей. Народ  почав  складати  казки  ще  в  глибоку  давнину,  і  передавалися  вони  в  усній   формі  з  покоління  в  покоління. Так  створювалися  народні  казки. Виставка  книжок  із народними  казками).

4. Технологія   ,,Асоціативний  кущ
- А  на  які  групи  діляться  казки?
- Хто  є  героями  казки,  яку  ми  сьогодні   прочитаємо ? Відшукайте   слова,  які  сховалися? ( Лисичка і Журавель).
А
Л
И
С
И
Ч
К
А
К
С
Б  
Е
Ж
У
Р
А
В
Е
Л
Ь
















- До якої групи відноситься наша казка? (Казка про тварин).
5.Метод   ,,Очікування
- Про  що  будемо  читати ? Що  навчимося  на  уроці ?
6. Інформація   ,,Довідкової  служби
1 учень.  Лисицязвір,  хижак. Гостра  мордочка,  пухнастий  хвіст,  яким  вона  користується  як   кермом. Хутро  руде.
   Влітку  лисичка   живе  в  глибокій  норі,  а  взимку  ховається   в  густих  кущах.
 (Показ малюнка).
- Яку ви уявляєте казкову Лисичку?
2 учень. Журавель великий  перелітний  птах  з  довгими  ногами,  довгою  шиєю  і  прямим  гострим  дзьобом. Пір’я  сіре,  хвіст  і  кінці  крил  чорні. На  голові  зверху  червона  пляма. Журавель  живе  на  болоті,  біля  берегів  річок  і озер. Їсть  рибу,  жабок,  корінці. Люди   люблять  журавлів,  тому  будують  криниці  у  вигляді їх. (Показ малюнка).
- Яку ви уявляєте казкового  Журавля?

7. словникова  робота
Подружилися – потоваришували,  заприятелювали.
Вгощу – нагодую,  почастую.
Облизня  спіймавши – зазнати невдачі.
Призволяйтеся – їжте,  пригощайтеся.
8. робота  з  підручником
а) читання  колонки слів  вчителем ;
б) учні  хором
в) ланцюжком ;
г) окремі  учні.
- Настав час відпочити вашим очам. Погляньте на чорний кружечок, переведіть погляд на білий, потім на червоний. А  тепер у зворотньому напрямку. Погойдаємося на гойдалці.

9. читання  казки  ( уривка)  ,,Лисиця  і  Журавель”  ( за  ,,Букварем”).
а) читання  вчителем.
- Чому  Лисичка  запросила  Журавля  до себе  в  гості ?
б) читання  учнями  ( напівголосно, самостійно).
- Хто  знає,  що  буде  далі ?
в) читання  казки  повністю ( за  книгою).
г) бесіда
- На  що  сподівалася  Лисичка  та  Журавель, коли йшли в  гості ? (Смачно поїсти).
- Яке  ж  було  частування  Лисички ? Журавля ?
Вчитель.  Гостинність завжди і є характерною рисою українців. Але чи можна назвати гостинними героїв цієї казки?
- Чи  справжніми  вони  були  друзями?
д) аналіз ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель» (с.106 букваря).
- Який епізод казки зображено?( Лиска запросила Журавля до себе в гості).
е)вправа  ,,Мікрофон
Справжній  друг …
Уміти  дружити  -  це  означає …
У  дружбі  високо цінується  …
є) переказування  казки  учнями (по  черзі).Користуючись   малюнками, розкажи  казку.

10. фізкультхвилинка
     Унадився  журавель,  журавель
     До  бабиних  конопель.
     Сякий,  такий  журавель,
     Сякий,  такий  довгоногий,
     Сякий,  такий  виступає,
     Конопельки  все  шукає.
11. Робота в парі.
- Доберіть слова, що римуються.
Їв лелека кашу з глека.
Хоч дістать її  … ( нелегко).

Та в лелеки довга шия –
Він із глека їсти … ( вміє).

Лисичка – сестричка по лісу ходила.
Лисичка курятинки зїсти  … ( хотіла).

Та тільки лисичка до ферми добралась,
Всі кури й курчата в курник … (поховались).
IY. Узагальнення   матеріалу
1. робота   з  прислівям
Здавна  наш  народ  цінував  дружбу  і  засуджує  ворожнечу  між  людьми. Про  дружбу  складено  багато  пісень,  віршів,  прислівїв.
,,Не  той  друг,  що  медом  маже,  а  той,  хто правду  каже
,,Яке  частування,  таке  й  дякування
- Як   ви  розумієте  зміст  прислів’я ?
- Яке  прислівя   може  бути  заголовком  до казки?
- Чому ? А  у  вас  є  друзі ?
2. розповіді  дітей  про своїх  друзів.
3. Інсценізація  казки  (або   уривка)  ,,Лисичка  і  Журавель”. Розвиток діалогічного мовлення.
- А  зараз  давайте  оживемо  наших  героїв.
- Чи сподобалася вам наша маленька вистава?
4. робота  в   групах ( Діти  діляться  на групи  відповідно  до  того,  яка  загадка  лежить  на  парті).

                Дивний  ключ  у  небі  лине,
                Не  залізний,  а  пташиний.
                Цим   ключем  в  осінній   млі
                Відлітають …  (журавлі).

                Я  руда   низького  росту.
                Хитра  я   і  довгохвоста.
                На  курей  я  вельми  ласа,
                В них  таке  смачненьке  м’ясо.
                Вовку – брату  я  сестричка
                і  зовуть  мене  …  ( лисичка).

На  дошці  малюнки  Лисички  та  Журавля  і  картки  із  словами.
Нещирість,  доброта,  щирість,  хитрість,  чемність,  ввічливість.
Завдання  1 – й групі.
- Виберіть  слова,  що  характеризують  Лисичку.
Завдання  2 – й  групі.
- Виберіть  слова,  що  характеризують  Журавля.
Нещирість,  доброта,  щирість,  чемність, ввічливість,  товариськість.
5. ,,Мозкова  атака
- Придумайте  продовження  казки  ,,Журавель  і  Лисичка  - друзі’’
Y. Підсумок  уроку
1.  Технологія  ,,Рефлексія
Гра  ,,Мобільний         телефон. (В дітей  іграшковий   мобільний  телефон  і вони  ведуть  діалог  про  те,  що  вивчили  сьогодні  на  уроці).
- Я  не  був  у  школі  тому,  що  хворів …  . Розкажи  мені,  будь  ласка,  що  ви  сьогодні  вивчили   на  уроці?
2. бесіда
- Що  засуджує  автор  у казці ?
- Чому  вчить  нас  вона ?
- Чи  сподобалась  вам  інша  кінцівка  казки ? Чому ?
   Чудове  це  почуття  - дружба. Здавна  наш  народ  цінує  дружбу  і  засуджує  ворожнечу  між  людьми. Якщо  по – справжньому   дружиш  з  людиною,  то  хочеться  зробити  її  щось  приємне. Коли  гарно  другові,  то  гарно  і  тобі. Ми  повинні  памятати,  що  на  добро  потрібно  відповідати  добром,  а  зло  вміти  прощати,   щоб світ  не  став  злим. Памятайте,  що  зло  тимчасове,  а  добро  - вічне. 
     - Чи  справдилися   ваші  очікування   на уроці ? Що   цей  урок  вас  навчив?
- Молодці діти! Гарно на уроці попрацювали. Фея Добра для всіх принесла подяку. Вона слово зашифрувала в ребус. Прочитайте його. ( Молодці)
А урок хочу закінчити такими словами.
                             Сказав мудрець:
                             Живи, добро звершай!
                             Та нагород за це не вимагай.
                             Лише в добро і вищу правду віра
                             Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
                             Хай оживає істина стара :
                             Людина починається з добра!
Всі  гарно  працювали  на  уроці,  молодці. Оцініть  себе  за  допомогою  фішок.
 Ось  і   закінчується  наш  урок.
 Скоро  продзвенить  дзвінок.
 За  роботу  по  заслузі,
 Щиро  дякую  вам,  друзі !
Література
1.Бібліотека шкільного світу. Інтерактивні уроки в початковій школі. Київ . Шкільний світ.2007.-127.
2.І.В. Цепкова. Уроки читання в 1 класі. Видавництво «Ранок» 2013.-336.
3. Інтернет – ресурс.

Немає коментарів:

Дописати коментар