Виховні години

З любов'ю до природи!

Л.Б. Рак
вчитель початкових класів, вищої категорії
старший вчитель
Миронівської ЗШ І-ІІ ступенів
Світловодської райдержадміністрації
                                 Кіровоградської області    

Тема:Урок–проект ,,Ранньоквітучі трав’янисті рослини. Не зривай первоцвітів!’’

Мета: навчальна: формувати уявлення про зміни в природі навесні; ознайомити із ранньоквітучими трав’янистими рослинами, вчити розпізнавати їх;
розвивальна : розвивати спостережливість;
виховна : виховувати бережливе ставлення і любов до природи.

Обладнання : презентація ,,Перші ранньоквітучі рослини’’, малюнки учнів про квіти, ілюстрації, фотографії.

Проблемне питання уроку: Як захистити ранньоквітучі трав’янисті рослини від бездумного знищення?

Дидактична характеристика проекту
Тип проекту: творчий, груповий.

Об'єкт пізнання: інформація про  ранньоквітучі весняні рослини.

Освітній продукт: виставка  малюнків, фотоматеріали, презентація .

Навчальні предмети: читання, курс „Я і Україна", образотворче мистецтво.

Тривалість: два тижні.

Учасники проекту: учні 2 класу, батьки, вчитель.

Характеристика проекту: за метою проективної діяльності - практико-орієнтований; за кількістю учасників проекту — колективний; за тривалістю виконання – середньотривалий.

Завдання проекту :
1.Формувати навички допо­моги природі, небайдуже ставлення до навколиш­нього світу.
2.Практично застосовувати засвоєні діть­ми екологічні знання та навички.
3.Розвивати дружні колективні стосунки дітей та батьків класу.
Актуальність проекту. Проект спрямований на екологічне виховання учнів. У сучасних умовах загострення проблем взаємодії людства й природи виникає необхідність виховувати молоде покоління у шанобливому ставленні до всього сущого, змінити споживацьке ставлення до природи.
Спосіб вирішення проблеми. Екскурсії, спостереження, аналіз, власна творча робота, робо­та з додатковою літературою, бесіда з
батьками, практична робота.
Групи:
v ,,Дослідники’’
v ,,Науковці’’
v ,,Художники’’
Презентація проекту
I. Організаційний момент
Давайте привітаємося з гостями, які завітали до нас.
У нас сьогодні незвичайний день. Ви старанно до нього готувалися і з хвилювання чекали. З яким настроєм ми розпочнемо? (смайлики)

II. Оголошення теми.
 - З посмішкою, гарним настроєм розпочнемо презентацію нашої роботи.  Почуємо відповіді на ті питання, що нас хвилювали під час підготовки проекту, підведемо підсумки вашої  дослідницької роботи, зробимо чудову весняну  газету. Чи цікавою буде робота? Це залежить від вашої активності, уважності, творчості.

III. Актуалізація опорних знань
1.Відгадування загадки.
-А як виникла ідея нашого проекту? (Захистити перші ранньоквітучі рослини нашого краю).
2. Технологія ,,Очікування’.
- Що ми очікуємо від нашого уроку?
- Отже на уроці ми ознайомимося з ранньоквітучими трав’янистими рослинами, будемо вчитися розпізнавати їх.
3.а) відгадування загадки.
           - Що це таке?
   Де вона проходить –
   Там травиця сходить,
   Квіти розцвітають,
   Солов’ї співають. (Весна).
б)Слухання вірша Н. Забіли та обговорення змісту.
           Весна
 Ось іде весна ланами, .
 Перелогами, лісами.                                          
 Де не ступить — з-під землі
 Лізуть паростки малі.
 Як опустить вниз правицю —
 Зеленіє скрізь травиця.
 Як лівицю підведе —
 Всюди листя молоде.

 На берізку гляне зблизька —
 У сережках вся берізка,
 До верби підійде — ба! —
 В білих котиках верба.

А як здійме руку вгору
До блакитного простору —
З кожним помахом руки
Линуть з вирію пташки.

Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде...
За весною літо йде!

- Про які ознаки весни йдеться у вірші?
v Від ласкавого тепла,
Он її навколо скільки!-
Двір, і лан, і луг вкрива
Росяна густа … (трава).
v Навесні вона в теплі
Проростає з – під землі,
Має трунок, має вроду
І дарує насолоду. (Квітка)
4. Технологія ,, Асоціативний кущ’’
 Квіти дарують нам насолоду, а також почуття чого? Продовжіть мою думку …
(Радості, спокою, краси, гарного настрою, любові, життя, ніжності, тепла … ).
IY. Усвідомлення знань учнів.
Вчитель. Ще біліє сніг, морози змінюються відлигами, а під сніговою ковдрою вже пробуджується нове життя. То з’являються провісники зеленої весни.
1. Презентація роботи в групах
I група дослідників:
,,Підсніжники’’ і ,,Проліски’’

а)Відгадайте загадку :
- Що це за квіти?
Тільки вчора теплий вітер.
 Вість приніс нам від весни
А сьогодні дивні квіти
Крізь замети проросли.
 Ми з’являємося найпершими. Коли ще лежить сніг.  Нас називають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвіли, нас зривають. Нам сумно. Через те ми потрапили до Червоної книги України. Але від цього нас не стало більше. Ось чому ми не радіємо!
  Надія лише на тебе, друже! (Підсніжники)
Вчитель. Наприкінці лютого – на початку березня з’являються в лісі підсніжники.
Цвітіння підсніжників – захоплююче видовище. Здається, що ґрунт у весняному лісі покритий мереживною скатертиною зітканою з безлічі сніжно – білих квіточок.
б) Показ квітки.
                                                          Проліски
                                          Ну, а я за ним у квітні
                                               Голубим намистом квітну.
                                               Не одну вже квітку маю –
                                               Сім до неба піднімаю.
а) Розповідь вчителя про квітку.
Вчитель.
  У березні , коли вже пробуджена від зимового сну земля, в лісі можна  побачити таку картину : ніби клаптики блакитного весняного неба впали на землю і синіють серед голого віття лісових дерев та чагарників. Тому  серед народних назв проліски є такі, як ,,синятка’’, ,,синій ряст’’. Цікаво, що німецька назва цієї квітки - ,,блакитна зірка’’.
   А ще проліски називають ,,очима березня’’.
б)читання дітьми вірша.
                                                      Пролісок
                                   Я — перша квіточка весни,
                                   Я — пролісковий цвіт.
                                   Я пережив зимові сни —
                                   І знов родивсь на світ.
                                   Зелененькі рученьки мої
                                   Листочками зовуть.
                                   Я полюбив ліси й гаї,
                                   Живу я здавна тут.
                                   У мене очі голубі,
                                   Такі, як неба синь-
                                   Росту між кленів, між дубів,
                                   Люблю і сонце, й тінь.
                                   І вірю: люблять всі мене,
                                   Як весну золоту,
                                   Бо знають, що зима мине,
                                    Коли я розцвіту.
                                                                М. Познанська
-  Чому проліски зацвітають  ранньої  весни?
в)розповідь казки.
-  Послухайте казку про походження проліска, її розповіла латинська письменниця Ганна Саксе.
                                                  Пролісок
                                                    {Казка)
 У богині Снігу народилася дівчинка, яку назвали Сніжинкою. Коли вона підросла, то полюбила юнака на ім'я Південний вітер. Його  гарячі обійми розтопили Сніжинку, і Вона краплею пішла в землю,  розчинилася в ній. Ранньої весни Сніжинка, відчуваючи наближення Південного вітру, диханням розтоплює сніг і, висунувши голівку, заглядає у блакитні очі свого коханого.        
г)інформація про квітку.
·               Багато пролісків занесено  до Червоної книги.
·               Причина їх зникнення - інтенсивне збирання. Після зимового спокою найпершими пробуджуються багаторічні трави. Варто сонечку тільки пригріти де-небудь на проталині землю, як тут же з’являються паростки і навіть квітки нетерплячої травички. Для зацвітання проліскам потрібно зовсім трохи тепла.

д) ,,Довідкове бюро вчителя’’
Вчитель. Чому ранньої весни з’являються джмелі і метелики ? Який зв’язок існує між ними і пролісками ?
                                         Весна, весна ! Радійте, дітки …
                                      Весна, весна! Радійте, дітки!
                                      Ховайте швидше саночки!
                                      Немов пташки, летіть із клітки, -
                                      З кімнати, з хати у садки.

                                       А там, в садочках, - сонце, співи.
                                       В траві фіалки зацвіли …
                                      Джмелі і бджілки загули,
                                       І скрізь метелики щасливі.
                                                                        О.Олесь
Вчитель. Квітки пролісків першими годують джмелів, бджіл і інших ранніх весняних комах. Живляться солодким соком (нектаром), джмелі запилюють проліски. Ось так у природі все взаємопов’язано.

Перші  весняні квіти називають ,,первоцвітами’’, або ,,очима землі’’. Справді, земля ніби розплющує їх, прокидаючись від зимового сну.
Квітки - мати- й- мачуха  та сон – трава

а) виразне читання вірша В.Паронова
                                       Тільки сонечко пригріло,
                                       Мати-й- мачуха з’явилась
                                       Серед чорної землі
                                       Сяють сонечка малі.
                    
                                       Золотим промінням сяють,
                                       Нашу землю зігрівають,
                                       Щоб прокинулась вона
                                       І до нас прийшла весна.
б)інформація про квітку.
Цікаво знати, що …
  У природі є квітки, які заявляють про себе спочатку квіткою, ніби поспішають прикрасити землю, бо бояться, що не встигнуть продовжити свій рід. До таких рослин належить мати-й-мачуха. Своєю квіткою вона схожа на сонячний промінчик.
   Ще не зійшов сніг, а рослина пробивається до сонечка. За квіткою з’являється листя. Зверху гладеньке. А внизу – пухнасте, м’якеньке й тепле.   Саме за це прозвали рослину мати-й-мачуха.
в)розгляд квітки.
г)значення рослини.
                                  Я лікую від кашлю, простуди,
                                  З мене чай пити корисно всім.
                                  Мати – й – мачуха звуть мене люди,
                                  Я приходжу із лісу у дім.

Сон – трава
а) виразне читання вірша про квітку.
v Що за квітка така?
І від неї дрімота.
А сама не спить,
Весняним цвітом всіх манить.(Сон – трава)


v Ще холодні в лісі ранки,
         Сніг ще в лісі дотліва.
         Та розкрила на світанку
         Сині очі сон- трава.

v Ллється зранку навкруги
          Знов мелодія весни –
         То у лісі ожива
         Гарна квітка сон – трава.
б) інформація про квітку.
 Перші теплі квітневі дні. У ярку на пригріві трава зеленішає, хоч на
дні ще лежать рештки сивого снігу. Квітка нагадує фіолетову зірку з
жовтою цяткою в центрі. На ніч у квітки закриваються пелюстки і їй не страшний навіть колючий мороз. Сон – квітка зацвіла – незабаром щире тепло прийде!
в) розгляд малюнків.
Через красу та лікувальні властивості цю квітку нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово – лілові килими!
  Надія лише на тебе, друже!
Фізкультхвилинка.
- Давайте уявимо себе весняними квітами.
Раз-два-три , виросли квіточки !
До сонця потягнулися високо ,
Стало їм приємно і тепло !
Вітерець пролітав ,
Гілочками похитав .
Вліво похитнулись –
Низько пригнулись .
Вправо похитнулись –
Низько пригнулись .
Вітерець , тікай !
Квіточки не ламай !
Нехай вони цвітуть , ростуть ,
Дітям радість несуть !

                  Конвалії та фіалки
а) виразне читання вірша.
                                            Із зеленої сорочки,
                                            Що зіткав весною гай.
                                            Білі дивляться дзвіночки,
                                            Як зовуть їх – відгадай!
                                            Це конвалії у гаї
                                            На галявині цвітуть,
                                            І ніде, ніде немає.
                                            Кращих квіточок, мабуть!
                                            В них так пахощів багато,
                                            У такій вони красі …
                                            Хай ростуть – не буду рвати,
                                             Хай отут цвітуть усі. ( М.Познанська)
б)  інформація про квітку.
 Краса квіточок конвалії поєднана з тонким чарівним ароматом. Тому так приваблює конвалія кожного, хто побачить її. І саме вона є однією з найулюбленіших весняних рослин нашого  народу.
 Білі запашні квіти конвалії нагадують застиглі краплини - сльозинки. У давніх легендах розповідається, що ці дивні квіти виросли із сліз нареченої, яка виплакала очі, чекаючи з далекого походу козака-нареченого.
в) Прохання квіток!
                                       Ми квіточки ніжні,
                                       Тендітні, білосніжні.
                                        Послухай, як срібно
                                        Дзвенить наш голосок:
                                         ,,Не треба, не треба
                                        Зривати квіток!’’
Надія лише на тебе, друже!
                                          
Фіалки
 а) виразне читання вірша про квіточку.
                                      Ми фіалочки синенькі,
                                      Наші квіти запашні,
                                      Розцвітаємо ми раненько
                                      Скрізь під лісом навесні.
                                      Вітер пестить нас, гойдає,
                                      Бджоли мед із нас беруть.
                                      Соловейко нам співає,
                                      На віночки діти рвуть. ( К. Перелісна)
б) інформація про квіточку.
Фіалочка любить лісові галявини, прохолоду. Це лікарська рослина.

в)Є ще інші весняні квіточки.
                                        Ряст та  кульбабки
v Вітерець зиму розтряс,
          І в лісочку на горбочку
          Виріс ряст, синій ряст.

v Я на інших геть не схожий:
Кучерявий та пригожий.
Постелю під голе віття
Фіолетові суцвіття… (ряст)

 Прохання квіток :
 Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не рвіть мене! А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки
 Надія лише на тебе, друже!
г) ,, Довідкове бюро вчителя’’
 В народі ряст називають ще баранчики, коники,  півники. Мабуть тому, що  це пов’язано з легендою, в якій розповідається, що в одному пралісі жила відьма. За ніч вона намотається на мітлі, а вдосвіта повертається до своєї лісової хатини, щоб заховатись від людських очей і відпочити. Лишень задрімає, а вже півень починає кукурікати і спати їй  не дає. Розсердилась вона на півня та й перетворила його на квітку рясту, яка  скидається своєю формою на голову півня.
  Інша легенда розповідає, що напровесні летіли над лісом жайворонки, посварились між собою та й почали битися. Билися так, що аж шпорці та чуби свої погубили. Попадали вони на родючий лісовий грунт і попроростали гарними весняними квітами – рястом.
Кульбабки
v  На леваду я б пішла б,
 Ціла купа там кульбаб
 ніби сонечка малі
 посідали на землі.
 Я нарвала б тих квіток
 та сплела б собі вінок,
 щоб  і я була в вінку,
 наче квітка на лужку.
 Тільки вранці квіти всі
 умиваються в росі,
 росяна  травичка –
 змокнуть черевички. (Н. Забіла)
- Яку користь приносять ці квіти нам?
 Що ви знаєте про них?

Y. Узагальнення і систематизація знань.

II. група ,,Науковці’’ Червоної книги

1. Гра ,,Що за квітка?’’
- Пропонуємо пограти в гру «Назви весняну квітку» . Для цієї гри ми підібрали загадки. Відгадайте їх, будьте ласкаві .

Тільки вчора теплий вітер
Вість приніс нам від весни ,
А сьогодні білі квіти
Із-під снігу проросли ( Підсніжники )



У мене очі голубі ,
Такі , як неба синь ,
Росту між кленів , між дубів ,
Люблю і сонце , й тінь ( Пролісок )

Що за квітка така , що від неї дрімота ? (Сон – трава)

Ллється зранку навкруги               
Знов мелодія весни ,
Тиха , ніжна , колискова  …
То співає цвіт ліловий ,
Чи ти в лісі ще жива ?
Гарна квітка - … ( сон-трава ) .

Я на інших геть несхожий
Кучерявий та пригожий .
Постелю під голе віття
Фіолетове суцвіття .(Пролісок )

Квітка я ніжна , низенька , дрібненька ,
Як запахну – приходить весна .
Фіолетовий цвіт мій з п’яти пелюсток ,
Квітну я довго в лісі серед інших квіток . (Фіалка )

Червона книга
Вчитель. Люди завдають чимало шкоди ранньоквітучим рослинам, особливо підсніжникам, проліскам, конваліям. Багато рослин стали рідкісними. Це проліски, фіалки, медунка, дзвіночки …
 Найкрасивіша квітка – та, що квітує там, де зросла. Не губіть її! Такі квіти, як підсніжник  звичайний, проліски, лілія лісова, конвалія, квітка – сон, занесені до Червоної Книги.
                                Як весняна пташечка співа,
                                 Розцвіли на осонні сон – трава.
                                Хоч морози запізнілі –
                                 Ой підсніжники вже білі.
                                 Над снігами квітнуть рано
                                 Фіолетові шафрани.

                                 Дістає весна із скрині
                                 Проліски небесно – сині,

                                  Із трави  нам шлють привіти
                                  Жовті – жовті первоцвіти.
                                  Ряст, медунка, горицвіт
                                  Майоріють серед віт.
                                  Бережіть красу цю, діти,
                                  Не зривайте первоцвіти.
2. бесіда
o   Які квіти приносять весну?
o   Чому їх називають первоцвітами?
o   Які квіти розквітають у кінці весни, в травні? (Конвалії, кульбабки, фіалки)
o   Багато хто збирає навесні букети весняних рослин. Чи добре це?(Ні).
o   Чому не слід рвати квіти?
o   Які квіти занесені до Червоної книги?
o   Чому потрібно оберігати ці квіти?
o   Назвіть причину зникнення первоцвітів.
o   Як зберегти первоцвіти?
o   Розкажіть про свої враження від сьогоднішньої теми уроку. Які знання ви здобули?
o   Що дізналися нового на уроці?
o   Коли було найважче працювати?
o   Коли найлегше?
o   Що було найцікавішим?
Пам’ятай!
v  Перші квіти після тривалої зими приносять величезну втіху для душі.
v  Прогулянка до лісу ранньої весни – просто спокута. Руки так і тягнуться до квітів…
v  Але не поспішай рвати це чудо!
Звернення первоцвітів
                                        Ми б завжди були щасливі,
                                        І пахучі, і красиві,
                                        Якби в полі, в лісі, в лузі
                                        Бачили нас тільки друзі,
                                        Ті, які б нас не топтали,
                                        Без потреби не зривали.
                                        А на клумбах вдома, в школі
                                        Висівали нас доволі,
                                        Доглядали, поливали,
                                        Ми б красу їм дарували!
3. Пам’ятка «Будь природі другом»
 Передаємо кожному з вас пам’ятку «Будь природі другом». Перечитайте її . будь ласка , своїм рідним і знайомим .
Пам’ятка «Будь природі другом»
1.     Не рвіть на луках і в лісах багато квітів .
2.     Кожна квіточка – вам на радість , кожна рослинка – для вашого добра . кожна травинка – для вашого здоров’я .
3.     Збираючи лікарські рослини , завжди залишайте частину , щоб вони росли і надалі .
4.     Не збирайте з беріз сік , бо вони загинуть .
5.     Не ламайте даремно гілок дерев і кущів .
6.     Їстівні ягоди , горішки збирайте так , щоб не пошкодити гілочок .
7.     Не пошкоджуйте кору дерев .
8.     З особливою увагою ставтеся до рослин і тварин , занесених до Червоної книги .
9.     Саджайте дерева, кущі, квіти , доглядайте їх – тоді наша земля , конкретно ваш садочок , шкільне подвір’я стануть ще кращими , повітря буде чистішим , бо ж рослини – це  «зелені легені» планети .
Ми всі господарі природи , то ж збережемо її вроду .
III група ,,Художники’’
1. Створення презентації в програмі Microsoft PowerPoint.
2. Виставка власних малюнків.

YI. Підсумок проекту.
1. Оцінювання загального проекту.
Висновки
v  Всі учні класу брали активну участь у пошуках матеріалу.
v Опрацювали багато книг, енциклопедій, в яких вибирали основне.
v Діти творчо підійшли до оформлення проекту.
v Навчилися працювати з комп’ютером, оформлювати роботу в програмах Microsoft PowerPoint.
v  Учні вчились оцінювати роботу інших, співвідносити оцінку та оцінку інших груп.
Природа нам , як рідний дім ,
Вона усім , яки мати .

Щоб лад завжди був в домі тім ,
Про це нам треба дбати .

YII. Домашнє завдання.
а) розповсюдити пам’ятку
«Будь природі другом».
б) скласти розповідь про первоцвіти.
Цікаво знати !
153 гривні за один підсніжник!
У розпалі зима, але у продавців квітів пожвавлення. Адже у переддень та свято Валентина й 8 Березня значно збільшується попит на первоцвіти.
   Незважаючи на те, що усі вони визнані такими, що зникають, і занесені до Червоної книги України, торгують первоцвітами повсюди.
  Національний екологічний центр України б’є на сполох, намагаючись припинити хижацьке знищення підсніжників, пролісків та інших первоцвітів. Для цього залучають і працівників екоінспекції та міліцію. Рейди ринками дають невтішні результати. Так, лише в одній київської перекупки було нараховано 2,5 тисячі одиниць первоцвітів та складено протоколи до ст.. 159 та 88 Кодексу України про адміністративне правопорушення. Санкція за порушення цих статей- 51 та 406 гривень відповідно. Також лиходійка має сплатити за шкоду, завдану довкіллю, у сумі до 153 гривень за кожну рослину. Загальна сума, нарахована продав чині, склала 380 тисяч гривень.
  Нагадуємо, що вилучення з природного середовища, продаж та придбання рослин, що охороняються  Червоною книгою України, забороняється, навіть якщо ці рослини вирощені власноруч. Починаючи від 2013 року штрафи за таке правопорушення зросли в середньому у 10-15 разів.

Література :
1.Т.Г. Гільберг. Природознавство 2 клас / Київ. Генеза -2012. ст..93-97.
2.Бібліотека. Шкільний світ. Київ 2007 р. ст.. 115.
3.М. О. Володарська Уроки природознавства 2 клас. Харків/ Основа – 2013/. Ст..209-217.

4.Інтернет - ресурси.


                                                               

                                                                  Рак Любов Борисівна
                                                                                   Миронівська ЗШ  I II ступенів
                                                              Світловодської РДА
                                                                     Кіровоградської області
« В світі є країни, де  природа яскравіша наших полів і лук, але рідна природа повинна стати для нас найдорожчою».
                                                                                      (В.О. Сухомлинський)
Виховна година в 2 класі на тему:
«Птахи – наші друзі!»
Мета. Закріпити знання дітей про зимуючих та мігруючих птахів; навчити розпізнавати птахів за характерними особливостями; дати знання про харчування та місце проживання птахів; про ко­ристь та спосіб життя птахів (ластівки, сови, дятла). Удосконалити знання дітей про народні прислів'я, приказки стосовно птахів; закріпити вміння відга­дувати загадки, розв'язувати кросворди про птахів, вивчити прислів'я; навчити розрізняти спів птахів. Активізувати мовлення дітей, закріпити вміння узгоджувати назву птаха з піснею-дієсловом (зозуля — кує). Закріпити навички читання слів, речень. Розвивати пам'ять, увагу, уяву, використовуючи музичний супровід (спів пташок), логічне мислення (домалюй пташку). Виховувати дбайливе ставлення до птахів, пробуджувати бажання піклуватися про пернатих друзів; виховувати любов до природи.
Методи та прийоми:
Словесні. Пояснення, загадки, прислів'я, при­казки, нагадування, створення проблемної ситуації.
Наглядні. Показ слайдів, ілюстрації, кросворд.
Практичні. Виконання завдань на картках, розв'язування кросворду, домальовування елементів малюнків.
Обладнання:презентація «Птахи - наші друзі», ілюстрації птахів, картки з розвивальними завдання­ми, ілюстрації весняних замальовок для кросворду.

Хід виховної години
 I. Організаційна  частина.
1. Емоційне налаштування класу. Посмішка і хороший настрій будуть вам сьогодні дуже потрібні.
2.Гра  ,,Мікрофон
Передаючи  уявний  мікрофон  ( ручка, олівець),  скажіть  один одному  приємні  слова.  ( Висловлювання  дітей).
Вчитель. За  виразом   обличчя  бачу,  що  у  вас  усе (задоволення). Я  б  хотіла  б,  щоб  гарний  настрій  був на  протязі  всього виховного заняття. Діти на смайликах малюють настрій свій.
II. Актуалізація опорних знань.
1. бесіда про весну.                                                   
Слайд 1.
Вчитель. Діти, погляньте, як гарно і зе­лено навколо. Це до нас прийшла ... (весна).
    Прекрасна дівчинка прийшла,
Чудові квіти принесла,
Прикрасила сади і парки.
Як звуть цю гарну господиню?
Діти. Весна.
Слайд 2.
Є у весни три брати,
 їх, напевно, знаєш ти.
 Брат найстарший: сік з беріз
 В подарунок нам приніс.
 Середній - небо синє,
 Перших квітів голубінь.
 А найстарший — буйні трави.
 Звуть цих хлопців...
2.створення проблемної ситуації.
Вчитель. Діти, щоб дізнатись, як звуть цих братів, треба виконати певні завдання і тоді брати по черзі завітають до нас на гостини.
III. Усвідомлення знань.
Слайд 3.
Весна прийшла, тепло принесла, рослини, тва­рини прокинулися від зимового сну. Послухайте загадку і скажіть, що за гості повернулися до нас із теплих країв.
Прилетіли гості,
Сіли на помості,
Без сокири,
без лопати
Поробили свої хати. (Птах и).
- Діти, хто повернувся з теплих країв? (Перелітні птахи).
Слайд 4.
Вчитель. Уважно подивіться на дошку, якщо ви правильно відгадаєте загадки, то дізнає­тесь, які птахи повернулись до нас із теплих країв.
(1 малюнок — ластівка).
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
Вчитель. Діти, ви знаєте, що ластівка приносить велику користь: вона протягом літа з'їдає близько півмільйона мошок, комарів тощо. Хто знає прислів'я про ластівку?
Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
(2 малюнок - лелека).
Які ноги, такий ніс,                                                 
По болоту ходить скрізь.
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає.
-    Яке прислів'я ви знаєте про лелеку?
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Слайд 5.
(З малюнок - соловей).
 В мене є великий хист,
 Я співаю, як артист.
 Спів мій радісний усюди
 Дуже люблять слухать люди.
      Хто знає прислів'я про солов'я?
Не вчи солов'я співати — а орла літати.
(4 малюнок - жайворонок).
Перелітний птах.
Співати мастак,
Найпершим прилітає,
Зимує в Африці, в Китаї.
-    Хто розкаже прислів'я про цього птаха?
Жайворонок співає — ранок зустрічає.
-    Чи знаєте ви, що жайворонок дуже корисний птах, він знищує шкідливих комах і найпершим прилітає зустрічати весну (лютий-березень).
Слайд 6.
(5 малюнок - шпак).
Першим я приніс весну,
Розбудив усе від сну,
Заспіваю під вікном.
Люди звуть мене ... (шпаком).
-    Хто знає прислів'я про шпака?
Побачиш шпака — знай, весна біля порога.
Вчитель. Цей птах приносить велику  користь. Шпак знищує сарану з полів, з'їдає в день близько 200 грамів комах, працює на добу 17 годин.
Діти разом з дорослими будують шпаківні для своїх пернатих друзів - шпаків, щоб птахи поверта­лися у свої домівки щороку.
Слайд 7.
Вчитель. Ось ми і виконали перші зав­дання, ви правильно визначили назви перелітних птахів, розповіли прислів'я про них та охарактери­зували користь, яку приносять ці птахи. Тому до нас завітає перший гість...
Місяць березень гукає,
Весну, птахів закликає:
Повертайтесь з далекого краю,
Я на вас давно чекаю.
Слайд 8.
Вчитель. Назву наступного місяця весни ви дізнаєтеся, якщо визначите, хто живе з нами в різні пори року. Перед вами лежать картки з порож­німи клітинками, які ви повинні заповнити. Під № 1 птахи, що живуть поряд протягом усього року (дятел, сорока, горобець), під № 2 - ті, що прилітають навесні (соловей, ластівка, шпак), під № 3 - птахи, які прилітають до нас узимку (снігур, синичка).
Вчитель. Правильно визначили зимую­чих, перелітних пташок. А тепер визначте, чим харчуються ці пташки, кому що до смаку?
На картках перед вами - пташки та їхня їжа. Потрібно з'єднати олівцем, якій пташці що смакує.
(Журавель - жаба, чайка - рибка, снігур - горобина, сова - мишка, горобець - пшениця, дятел - комаха).
Слайд 10.
Вчитель. Чи знаєте ви, чому дятла нази­вають лісовим лікарем? Якщо стукає дятел, всі шкідливі комахи будуть знищені і ліс оздоровиться.
Стукаючи дзьобом по корі, дятел відлущує шкід­ливих комах на значній площі навколо дупла, у якому він живе, приносячи їжу своїм діткам 300 разів на день.
А сова поїдає протягом літа понад 1000 мишей та врятовує близько 1 тонни зерна.
Діти, ви правильно визначили зимуючих і пере­літних птахів та їхню їжу, а також ми згадали, яку користь птахи приносять і можемо підсумувати: Птахи — наші друзі.
Вчитель.
Ось і з'явився наступний місяць весни.
Під погожим тихим небом,
Під дзвінкий пташиний щебет
По землі блукає квітень
І дарує всім нам квіти.
Вже два весняних місяці у нас в гостях.
Фізкультхвилинка.
  - Де вороно – каркароно ти була ?
Що вороно – каркароно принесла ?
  - Покружляла, покружляла у дворі.
Стріла півня  розбишаку – пісняра.
І чкурнула, дременула із двора.
Вчитель. Залишився останній місяць весни. Щоб дізнатися його назву, треба визначити, де чиє гніздечко. Перед вами картки з гніздечками: вам потрібно серед пташок знайти мешканців цих домівок. На дахах - лелека; у дуплі - дятел, сова, синиця; не мають гнізд - зозулі; під дахом бу­динків - ластівки, горобці; у шпаківнях - шпаки; у траві - соловей, жайворонок.
Молодці, діти, правильно все виконали.
Вчитель. Діти, уявіть, що ви потрапили до лісу. Заплющіть очі і уважно послухайте спів пта­шок, спробуйте визначити, хто і як співає.
(Діти слухають спів птахів із заплющеними очима).
Горобці - цвірінькають; зозуля - кує; соловей - тьохкає; жайворонок - дзвінко співає.
Вчитель. Ви правильно визначили спів пташок, а чи зможете домалювати картинки з пташ­ками, використавши підказку художника:
-    орел - око;
-     лелека - дзьоб;
-     снігур - лапки;
-     гуска - голова;
-     горобчик - хвостик;
-  синичка - крило.
Вчитель. Всі завдання ви виконали правильно — і з'явився останній наш гість.
Ходить травень по траві
З сонечком на голові,
Розмальовує навколо
Синьо, біло, волошково.
Вчитель. Він приніс нам подарунки — зелені листочки. Якщо ми прочитаємо слова на кожному листочку та правильно їх поєднати – то дізнаємось про користь , яку  приносять птахи.
Де багато пташок, там немає комашок.
IY. Узагальнення матеріалу.
1. Складання памятки" Яку користь приносять птахи!"

1. Вони знищують шкідливих комах, слимаків, гризунів, оберігаючи культурну рослинність.
2.  Зерноїдні птахи викльовують насіння бур’янів.
3. Деякі птахи служать ланкою в ланцюзі живлення.
4. З економічної точки зору свійські птахи дають м’ясо, яйця, жир, пух.
5. Вони – невід’ємна частка нашого життя, вони нас звеселяють, прикрашають наше сьогодення співом, цікавою і загадковою поведінкою.
2. А чи можемо ми зарадити птахам?
1. В зимовий час ми повинні розвісити годівниці і підгодовувати птахів?
Синички полюбляють сало та насіння, снігурі – калину та горобину, горобці та горлиці не геньблюють навіть крихтами хліба.
2. Навесні в садах і скверах потрібно розвісити шпаківні для шпаків, можна будиночки для синичок.
3. А ще ми повинні оберігати місця гніздування птахів.

Y. Підсумок
Вчитель. Сьогодні ми з вами довго попрацювали. Ви всі молодці! Тепер ви знаєте, які птахи живуть поряд з нами, чим харчуються та яка від них користь.
 Допоможемо пернатим друзям весною, повісимо шпаківні, а вони нам віддячать веселим співом та знищать гусінь в нашому садку. В народі говорять, де багато, де багато пташок, там немає комашок. Я сподіваюсь, що ця дружба назавжди, бо  другом не можна бути наполовину.
Дякую всім за увагу!

Література:
1.І.В.Даліліна. Класні години. Харків. Видавнича група / Основа/ 2010 р.
2.О.В.Ісаєнко. Хрестоматія для позакласного читання. 2 клас Харків / Країна мрій/ 2009 р.
3.М.О.Володарська. Години спілкування. 2 клас. Харків. Видавнича група / Основа/ 2014 р.
4. Інтернет ресурси.









Немає коментарів:

Дописати коментар