Виховні години

понеділок, 14 грудня 2015 р.

Виховна година " Незвичайні природні явища"


Тема  виховної :
Небезпеки в природному середовищі.
Природні лиха: гроза, буря, землетрус, повінь
Мета  навчальна : дати уявлення учням про природні стихійні лиха;оцінити найбільш характерні для нашої місцевості надзвичайні ситуації, пояснити порядок і способи оповіщення населення і дати уявлення про можливі наслідки аварій, катастроф, ознайомити із способами захисту населення, збагатити знання учнів про Чорнобильську трагедію;
розвивальна: розширити знання про незвичайні  ситуації, які можуть трапитися в житті та  навички поводження при стихійних лихах;
 виховна : виховувати у дітей впевненість в свої сили, взаємодопомогу, дисциплінованість, любов до природи.

Обладнання : ілюстрації про стихійні лиха : ураган, смерч, повінь, зсуви, селі, землетруси, снігові замети, пожежа, аварії, карта  України, плакат «Природні явища», презентації, дитячі роботи, казкові герої : Мудра Сова, Коза, Баран, Зайчик.

Тип :  усний журнал.
Виховна година у формі  – пізнання, дослідження, мислення.
Основне питання : Чи можуть загрожувати життю і здоровю людини  природні явища?
Ключове питання : Правила безпечної поведінки під час стихійних лих.
Завдання :
o   Дослідити, що таке  « небезпеки в природному середовищі».
o   Ознайомитися з грізними явищами природи:гроза, буря,
 землетрус, повінь.
o   Вивчити правила поведінки під час стихійних лих.
Навчальні предмети з якими пов’язана виховна година «Основи здоров’я»,
 « Природознавство».
Очікувані  результати: після цієї виховної години учні зможуть пояснювати поняття  «природні лиха»; усвідомлювати згубну дію на організм людини цих екологічних факторів; оцінювати свої вчинки та приймати рішення; обґрунтовувати  поняття  «нездоланна сила природи»; працювати з інтерактивними вправами; взаємодіяти у групах, парах; набувати навичок самооцінювання та взаємооцінювання.
Хід роботи

I. Вступна частина
1. Емоційне  налаштування  учнів. Психоформула.
Увага! Увага!Всім! Всім! Всім!
Завітав день незвичайний
У наш шкільний веселий дім!
Бо цивільна оборона –
Це не жарти, діти!
Треба вам багато знати,
А ще більше вміти.
Тож без зайвої мороки
Запам’ятаємо девіз  виховної:
« Думати швидко – діяти чітко!»

2. Вправа « Віночок побажань».
Коли все у тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітає –
На обличчі її маєш.
Вчитель. – Що це таке ? (Усмішка). Подаруйте свої посмішки і хороший настрій один одному і скажіть хороші слова побажання. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем.
IIАктуалізація опорних знань.
1.     Технологія  « Мозковий штурм ».
-         Що таке природні лиха?
-         Які грізні явища природи вам відомі?
-         Чому говорять, що вони мають нездоланну силу?
2.Словникова робота
СТИХІЙНІ ЛИХА – це явища природи, які виникають раптово і призводять порушення нормального життя, а іноді і до загибелі людей.  Штаб ЦО (цивільної оборони - дає інформацію про ту чи іншу подію в природі).
III. Повідомлення теми  та мети бесіди.
1.     бесіда
- Сьогодні ми  говоритимемо  про вплив природних явищ на життя і здоровя людини. Ми познайомимося з видами надзвичайних ситуацій в природі, навчимося правильно діяти в цих ситуаціях, знаходити  правильне рішення. У кожного з вас повинно виникнути бажання прийти  на допомогу іншому. IY. Мотивація навчальної діяльності.
Для чого ми будемо вивчати цю тему?
- Чого вона навчить кожного з нас?
Завдання :
(Діти по черзі читають записи на дошці). Ця виховна година спілкування навчить мене:
*    Розрізняти природні стихійні лиха.
*    Працювати в групах.
*    Оцінювати свої вчинки й приймати рішення відповідно до ситуації.
*    Бути дисциплінованим, відповідальним за своє життя.
Отже, зверніть увагу на епіграф нашої бесіди?  Зачитаємо вислів усі разом: «Земля – наш дім, тепло й затишно у нім». Хай девізом будуть слова: «ДУМАТИ ШВИДКО – ДІЯТИ ЧІТКО!». Повторимо їх хором.
- В чому його суть?
Y. Усідомлення знань. Надання необхідної інформації.
Вчитель.
Які події вважають надзвичайними ситуаціями, як від них зберегтися і як поводитися ми скоро дізнаємося.
- Сідаємо зручніше в поїзд і їдемо до лісової школи в гості до Мудрої Сови (згадаємо правила поведінки):

В школі лісовій іде урок,
І сидять звірята тихо-тихо                               
Бо розповідає їм Мудра Сова
Про стихійні лиха:
Мудра Сова:
Сьогодні в лісі нашому, малята,  
Панують тиша й лад, нема стихії,
А стихія - це гроза, буря, злива, град.
Це землетрус, затоплення, буран.
Наносять всім стихії, скільки шкоди й ран.

I сторінка усного журналу «Природні лиха»
1. Завдання : ознайомити учнів  з грізними явищами природи:
·        гроза
·        буря
·        землетрус
·        повінь.
 Вчитель. Представники  групи приготували невеликі повідомлення, що стосуються нашої сьогоднішньої теми. (Виходять учні, тримають малюнки)
- Діти, подивіться на малюнки. Які природні стихійні лиха ви можете  назвати
( Учні називають: гроза, буря, землетрус, повінь )
v Гроза, буря, злива
Мудра Сова:
2. Відгадування загадки
Щось на небі гуркотить,
Наче звір страшний летить,
Сильний дощ на землю ллється,
Звір у руки не дається.
Очі світяться яскраво!
Всі у дім тікайте жваво! (Грім, блискавка, злива)
Коза- Я не знаю зовсім, що таке гроза,
             Промекала тоненько маленька коза.
3. ,,Довідкове бюро  учнів’’
·                   Гроза часто буває влітку. Чому?
Коли спека на землі - від калюж йде пара,
Вона вгору піднімається й утворює хмари.
Кожна хмарка назву має - електрозаряд,
Вітер їх по небу гонить, ламає їх ряд...
Як зіткнеться хмарка з хмаркою,
Бачимо ми блиск, й дуже скоро,
Чуємо ми тріск,
Блиск той блискавкою зветься  ну, а тріск?
Ви здогадались? Що це?
(Це-гроза).
·               Гроза - це грім і блискавка з дощем або градом. Під час грози зазвичай ще й сильний вітер.
Вчитель (підводить підсумок)
-А хто спричиняє стихійні лиха? (Природа). Саме так, Матінка Природа. Вона має надзвичайно велику силу. Наші вчені навчились передбачати стихійні лиха. Тож, коли ви почули по радіо про погіршення погодних умов, краще залишіться вдома.
4.Вивчення ,,Пам’ятки’’
             Пам'ятка
Під час грози купатись не можна,
Під одиноке дерево ховатись не смій,
Сховайся краще в балці, чи в канаві,
І на місцях відкритих ти не стій.
Коли шумить гроза-позачиняй всі вікна ,
А металеві речі краще не чіпай ,
Нікуди не біжи, перечекай грозу удома,
А вийде сонце - знов іди гуляй.
(Пам'ятку зачитують синоптики)
· Презентація слайда № 1.
v Ураган (буря)
Баран :
Про грозу нам зрозуміло, - пробекав Баран,
Не могли б ви розповісти ще й про Ураган

Вчитель.
У природі, діти, вітер мов великий пан .
Якщо дме він дуже сильно - це й є Ураган
Презентація слайда  № 2.
Ураган це вітер силою 12 балів за шкалою Бофорта. На Україні урагани трапляються на більшій території майже щорічно. Вони завдають велику шкоду господарству і несуть загрозу життю людей. (Пам'ятку зачитують) .Ураган може тривати кілька днів, а смерч триває годину.
v Смерч
Презентація слайда №3.
·        Смерч - сильний атмосферний вихор, у якому повітря
обертається зі швидкістю до 100 м/с. Смерч має вигляд стовпа із воронкоподібними розширеннями зверху і знизу.
·        Смерчі тривають недовго - від декількох секунд до декількох годин - і долають при цьому шлях від сотень метрів до десятків кілометрів. Смерчі можуть виникати в усіх куточках Землі. Наближення смерчу легко помітити , при його підході чути сильне гудіння.
·        Найбільшу небезпеку під час смерчу становлять підняті у повітря, розкручені до великої швидкості усілякі предмети, які розлітаються довкола. На відміну від бурі і урагану, смерч іде вузькою смугою. Тому є можливість уникнути зустрічі з ним.
·        Ураган може зливи принести, бурі снігові.
Слайд № 
Унаслідок тривалих снігопадів з'являються снігові замети. Вони також викликають різні порушення транспортного зв'язку, пошкодження електричних ліній, ліній радіопередач. При цьому трапляються випадки обмороження частин тіла, замерзання людей.  
v Землетрус
Зайчик. Підняв лапку несміливо Зайчик - боягуз:
Мама мені говорила щось про землетрус.
Слайд № 5.
Сова.
І про це мені відомо, - стиха мовила Сова.
Розповім я вам, як він виникає.
Ви сидите собі спокійно у своїй норі.
Раптом щось розпочалось у земній корі.
Почала ваша нора трястись, колихатись,
Та так сильно, що на лапках не можна втриматись,
Вже попадали дерева, рвуться проводи.
І вам тікати, друзі, треба в нірках не сидіть.
Якщо ж чомусь залишились ви в норі заваленій.
То вам краще постояти у віконній прогалині.
Коли вже вас порятує служба рятувальна.
Йдучи з дому - усе вимкніть. І все буде гарно.

·               Землетруси - це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо як поштовхи і коливання. Тривають землетруси від кількох секунд до декількох хвилин і можуть повторюватися.
·               Слабкі землетруси спричиняють у будинках дзенькіт посуду, розгойдування люстр. Під час сильних - тріскаються стіни в будинках, обвалюється стеля. Дуже сильні землетруси призводять до тріщин на поверхні землі, обвалів у горах, руйнування будівель.
·               У 2002 році стався землетрус у містечку Микулинці на Тернопольщині.
v Повінь
Вчитель.
Повені - це значне затоплення місцевості внаслідок підйому рівня води в річці, озері, водосховищі.
· Вони з'являються після раптового і довгого танення снігу, під час сильної зливи.
· Вода при цьому виходить із берегів річок і затоплює все навколо.
·  Недарма в народі кажуть, що найстрашніше для людини-це вода і вогонь.

Повінь , викликає сильні і тривалі зливи : річки виходять з берегів, і під водою опиняється  велика частина суходолу.
Повінь – це розлиття річки при розтаванні снігу, льоду або від тривалих дощів і
злив. Найчастіше повені бувають у тих селах і містах, які розміщені на берегах річок.
 ( Діти наклеюють малюнки на дошку )
Слайд № 6.
Вчитель.
·               У нашій країні повені спостерігаються в басейнах Дніпра, Дністра, Прип'яті. Повені на Закарпатті у 1988 і 1999,2001 рр. за своїми наслідками, збитками і жертвами стали найбільшою надзвичайною ситуацією в Україні після чорнобильського лиха.
·               Тоді за 12 годин вода зруйнувала понад 2,5тисяч будинків у майже 300 населених пунктах області. Понад 10 тисяч чоловіків опинились просто неба.
·                Програма ліквідації наслідків повеней на Закарпатті триває й досі. Є прогнози, що до 2050р. рівень Азовського іЧорного моря підвищиться на 25-40 см, а до 2100- на 2 м.   
II сторінка    «Знай , пам’ятай і виконуй»
Завдання :скласти памятку поводження  під час стихійних лих .
1. Надання потрібної інформації.
Вчитель.
- А чи може людина запобігти стихійним лихам? (Ні).Так, нажаль,людина безсила перед природою. Вона навчилася керувати космічним кораблем комп’ютером, атомом, але не в змозі зупинити вулкан чи землетрус. Ми можемо лише правильно поводитися під час лиха і допомагати іншим .Цього нас навчає ЦО. Його завдання – своєчасно попередити населення про небезпеку, яка насувається. Про стихійні лиха повідомляють по місцевому радіо та телебаченню. Для того, щоб люди увімкнули їх, використовують завивання сирен на заводах і фабриках, безперервні гудки поїздів, сигнали автомобілів, а у школах – переривчасті дзвінки. Пам’ятайте, що це попередження, сигнал «УВАГА ВСІМ!». Почувши такий сигнал усім слід негайно увімкнути радіо чи телевізор і слухати інформацію штабу ЦО.А інформацію можна почути таку: «УВАГА! ГОВОРИТЬ ШТАБ ЦО…»
Буря:
Твої дії :
а) щільно закрий двері, вікна (віконниці), горищні люки, загаси вогонь у печах;
б) якщо ти опинився на вулиці, то укрийся в найближчому міцному будинку, якщо на відкритій місцевості – у канаві, ямі, яру.
Повінь:
Твої дії :
а) виключити газ, електрику ;
б) візьми із собою документи, найнеобхідніші речі і прибудь на місце збору .
Землетрус:
Твої дії: а) постарайся швидко залишити будинок; спускайся сходами, тому що ліфт може заклинити ;
б) якщо не вдалося залишити будинок, укрийся у відносно безпечному місці – відкрий двері і стань у дверному прорізі або біля капітальної стіни ; обличчя затули руками.
в) якщо  землетрус застиг у транспорті, не виходь на вулицю до припинення коливань ґрунту.
Гроза:
Твої дії:
а) виключити газ, електрику ;
б) негайно йди додому, закрий щільно двері та вікна. Якщо гроза застала в лісі, то не стій під високими деревами, не лягай на мокру землю. Якщо знаходишся у воді, то негайно вийди з неї на берег. Не можна втікати від блискавки на човні,
велосипеді чи коні. Не можна тікати від «кулястої блискавки».
Фізкультхвилинка.
Раз, два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
Пять, шість! Засміялись,
Кілька разів понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у світлий  клас.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім, вісім! Час настав
Повернутися до справ.              
III   сторінка  «Художники»






1. Презентація фотографій, ілюстрацій про природні стихійні явища. Оформлення  альбом
В нашому селі природні лиха теж були.

 


2. Обговорення матеріалу плакатів, малюнків.
Вчитель. У  квітні 1986 року на Чорнобильській АЕС  сталася аварія. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами України, Росії, Білорусі та інших країн.
 У  кожному місті існують спеціальні служби, що допомагають людям у надзвичайних ситуаціях. В усьому слід слухатися рятувальників.
 Якщо сталося нещастя і немає можливості впоратися з ним власними силами, то треба телефонувати :
,,101’- Пожежна безпека
,,102- Міліція
,,103’- Швидка допомога
,,104’ – Служба газу.
2. Гра  ,, Телефон’’.
-  У  дворі бійка, викличте міліцію  …
-  Ви побачили пожежу, подзвоніть на номер …
-  Потрібна швидка допомога, наберіть номер …
Почув запах газу в приміщенні. Подивився – все вимкнено. Зрозумів – треба негайно викликати службу газу за номером …
- Молодці, ви знаєте як діяти в екстремальних ситуаціях.
YI. Узагальнення матеріалу  презентації.
IY сторінка  ,,Цікавинка’’
1.Прикмети про стихійні лиха.
1.Духота в повітрі – на грозу.
2. Худоба збивається до купи – на негоду.
3. Грім узимку – на сильні морози, блискавка – на бурю.
4. Багато грому – мало дощу.
5. Блискавка влучає у найвище дерево.
6. Гроза не розбирає у чий дім вдарити.
7. Грім узимку – на сильний вітер і сніг.
8. Вода потемніла у річці – перед грозою.
2. Гра «Впізнай за описом».
 а) Палило трави, заносило джерела, з корінням виривало з-під ніг людей посіви. Ридали зорі в полях, у розпачі метушилися люди серед чорної заметілі. А поруч вмить намітало кучугури – пильні бархани. (Ураган, буревій)
б)Усе злилося: земля, повітря, небо перетворилося на пучину киплячого сніжного праху, який сліпив очі, забивав дихання, ревів, свистів, вив, стогнав, крутив з усіх боків. (Заметіль)
- Що сильніше: заметіль чи ураган?
3. Гра «Продовж речення…»
1.   Під час грози краще залишатись… (вдома). Слід зачинити… (двері, вікна), вимкнути…(електрику)
2.   Якщо гроза застала тебе у лісі, спробуй (швидше вийти, знайти галявинку)
3. Під час грози не можна (ховатись під деревами, лініями електропередач)
4.Від урагану, смерчу треба рятуватись (погріб, підвал, яма, яр)
5.Після урагану не підходь (до обірваних електричних проводів)
YII. Підсумок  подорожі по сторінках усного журналу.
1.Бесіда
- Які  небезпеки можуть нас підстерігати  в природному середовищі ?
  За природними умовами Україна – одна з найбагатших країн світу. Разом з тим Україна – одна з найбільш неблагополучних країн, що стосується екологічної ситуації. І тільки ми, люди, можемо  врятувати нашу планету і самих себе від загибелі. Якщо навчимося захищатися, то врятуємо собі життя. Засобів і способів захисту багато. Про них і йшла мова на виховній годині.
Щодня, щогодини, щохвилини на нашій планеті відбуваються якісь НС, катастрофи, які відбирають людські життя.
Висновок
·               Головне, ніколи не панікуйте! З кожної проблеми, з кожного лиха є вихід!
·               Обстежте своє помешкання разом з батьками й визначте в ньому безпечні місця.
 Аналіз очікування.
XIII.Домашнє завдання.
- Дізнайтеся, коли був землетрус у вашій місцевості? Якими були його наслідки?
- Дізнайтеся про інші природні лиха, які трапляються у нашому краї? Якими були їх наслідки?
IX. Прощання.                                                                                   
Нехай проблеми та негоди                                            
Не роблять нам в житті погоди!
Хай Вам щастить!



Додаток
Письмовий тест
1.Як називається лихо, спричинене діями сил природи, які не підкоряються впливу людини?
 а) стихійне лихо ; (+)
 б) аварія;
 в) катастрофа;
2. Що зображено на ілюстрації?
а) землетрус; (+)
б) повінь;
3. Що використовує   служба  надзвичайних ситуацій   для   того,    щоб    люди   увімкнули радіо   чи   телевізор?
а) завивання сирен; (+)
б) сильне звучання музики;
в) стукіт барабанів;
4. 3а яким номером слід телефонувати під час виявлення пожежі?
а) 102
б) 103
в) 101 (+)
5. Весняне  стихійне лихо це -
а) пожежа;
б) засуха;
в) снігопад;
г) паводок, повінь . (+)
6.Яке основне правило треба виконувати під час надзвичайних ситуацій?
а) швидше кудись бігти;
б) не панікувати і все обдумати; (+)
в) заховатися.

Література:
1.Журнал  «Початкова школа» ст.  26-32, № 9, 2010р., ст. 18-20, №3, 2011 р.
2.Н.О. Будна  «Уроки з курсу  « Основи здоров’я, 4 клас», ст. 76- 79, 2005 рік.
3.М. О. Володарська ,.Усі уроки з курсу  «Основи здоров’я », 1 – 4 класи, 2 – ге видання, Харків, 2011 рік , «Освіта», ст. 408- 410.
4. Бібліотека  «Шкільного світу», «Інтерактивні уроки в початковій школі», Київ «Шкільний світ», 2007 рік.
5. Бібліотека  «Шкільного світу», 2008 рік «Проекти в початковій школі. Тематика та розробки занять».
6. Т.В. Воронцова «Основи здоров’я, 5 клас», посібник для вчителя, Київ «Алатон», 2006 рік.
7. Т.В. Воронцова «Зошит - практикум, 5 клас», Київ «Алатон»










Виховна година з елементами подорожі
в  країну  Доброго Здоров’я на тему :




Чистота - запорука здоров’я
 Виховна година спрямована на формування позитивного ставлення учня до навчання, життя, власного здоров’я. Розвиває уявлення про те, що здоров’я залежить від людини, за ним потрібно стежити, його потрібно берегти.

Мета: навчальна - учити дітей здійснювати контроль за додержанням особистої гігієни, дати учням можливість уявляти та висловлюватись, формувати здоров’язберігаючу компетентність, санітарно-гігієнічні навички догляду за тілом; сприяти зміцненню здоров'я дітей та правильно харчуватися;
розвивальнарозвивати вміння берегти здоров'я, слідкувати за  собою, дотриму - ватися правил безпечної поведінки, звернути увагу на те, що порядок і чистота сприяють міцному здоров'ю;
виховна - виховувати життєву потребу – бути завжди здоровим.


Обладнання:  карта маршруту подорожі, макети потяга та автобуса, таблички з назвами країн, музичний  запис «Блакитний вагон», сигнали потяга та автобуса, мило, зубна щітка, гребінець , рушники, чіпси, газований напій.
Тип заняття – подорож до країни Доброго здоров’я
Хід
I.Організація учнів до роботи.
1.Гра тренінг  «Піднеси  настрій»
- Давайте  візьмемось  за  руки  і  передамо  частинку  своєї  душі  своєму  товаришу,  давайте  усміхнемось  один  одному  і  побажаємо  доброго  настрою. (Якщо у когось настрій сумний, невеселий, всі діти   «піднімають» настрій  товаришеві  з  допомогою  лагідних слів,  жестів).
2.Гра  «Мікрофон»
Передаючи  уявний  мікрофон  ( ручка. олівець),  скажіть  один одному  приємні  слова.  
( Висловлювання  дітей).
Вчитель. За  виразом   обличчя  бачу,  що  у  вас  усе  гаразд,  і  ваш  настрій  можна  зобразити  так : ( задоволення)
Я  б  хотіла  б,  щоб  гарний  настрій  був на  протязі  всієї виховної години.
Вчитель. Запамятайте,   любі  діти !
                 Здоровя  бережіть,  доки  малі,
                 І  мудрими  ідіть  по  цій  землі.
                 Хай  кожен  з вас  запамятає,
                 Що  без  здоров’я  щастя  не  буває.
- Отже, ми повинні берегти своє здоров’я протягом всього життя.
II.Актуалізація опорних знань.
1. бесіда.
Діти, що для людини є найдорожчим?
Що ви робите, щоб бути здоровими?
Які ознаки здоровя?
Від чого залежить здоровя?
·          Спадковість
·          Стан навколишнього середовища
·          Спосіб життя людини
·          Якість медичного обслуговування
·          Правильне повноцінне харчування
 Всім відомо, що приємно бути здоровим. Міцне здоров'я – це найдорожчий скарб.
-         А чому це так?
Отже, починаємо наше заняття. Діти, ви знаєте, що всі люди на землі хочуть бути здоровими
і щасливими.

Здорова
людина
 
А що означає «здорова людина»? 

2.Технологія “Відкритий мікрофон”.
Здорова людина—це щаслива людина;
здорова людина – це міцний сон;
здорова людина—це хороший апетит; 
здорова людина—це веселий настрій; 
здорова людина—це гарний зовнішній вигляд.

3. Гра  «Овації».
(Вчитель пропонує встати тим, хто, приміром, уранці робить зарядку. Якщо є такі, вони встають, а інші їм аплодують).

Устаньте всі ті, хто:
Робить вранці зарядку;
Не має шкідливих звичок;
Любить фізкультуру.
Старанно працював

4.Гра «Розсипанка»
- Зберіть розсипані склади i прочитайте приказку.
Здо  скарб жит най у біль ро ший в'я ті
(Здоров'я  - найбільший скарб у житті.)
- Поясніть значення слова «скарб». (Скарб – те, що має надзвичайну цінність, виняткові якості.)

Учитель. Отже, найцінніший скарб планети - це людина, а найцінніший скарб людини - це здоров'я.
  Я хочу, щоб ви. мої любі друзі, були, насамперед, здоровими. І тому ми  сьогодні  поведемо мову про те, як потрібно берегти і зміцнювати своє здоров'я. Сьогодні ми з вами говорили про гігієну і мені згадався знайомий …  .
5. Ігрова ситуація.
Жило собі хлоп'ятко:
брудне, неначе поросятко.
Мов сажа - руки, вакса - ніс,
волосся, мов соломи віз.
Ні разу не помиється,
у люстерко не дивиться.
До нього сором підійти,
не терпить хлопчик чистоти.
Недаремно всі в провулку,
кличуть його Замазурко. (Виходить Замазурко і говорить).

Простирадла повтікали. 
Ковдра - з ними за поріг.
І подушка, мов скакушка.
Мов та жабка-скрекотушка,
Пострибала, хоч без ніг.
Я за свічку - свічка в пічку!
Я за книжку ― утекла
І під ліжко залягла!
Хочу я напитись чаю,
Але що це? Сам не знаю!
Самовар мій повний вщент
Утікає шкереберть!

Вчитель. ― Чому від Замазурко повтікали всі речі? 
Учні: 
Ти негарне, нечупарне,
Неумите поросятко, 
Чорне, ніби сажотрус. 
Ти на себе подивись! 
В тебе вакса за вухами, 
В тебе клякса під очама, 
В тебе руки - гидко взяти! 
То ж від тебе й штаненята,
Сміх сказати, штаненята 
Геть від тебе подались.

Вчитель. Замазурко, як ти став таким бруднулею? (Лінь було вмиватися, чистити зуби, вчити уроки, займатися спортом, а потім звик і зараз не можу нічого вдіяти)
Вчитель. Діти, як ви думаєте, чи приємно Замазуркові жити таким брудним? А ви хочете бути такими як він? Тоді класна година відміняється. Чи ні? Давайте відвідаємо Країну Доброго Здоров’я самі подивимося, що значить бути охайним та спробуємо не стати такими як Замазурко.




 

Отже, ми відправляємося в казкову подорож. Я запрошую всіх взяти в ній участь: пограти, повеселитися і, звичайно ж, гарненько подумати про все, що ви побачите і почуєте.  Отже, вирушаємо! Подорожувати ми почнемо потягом, давайте сядемо в блакитний  вагон. (Сигнали поїзда. Звучить мелодія «Голубой вагон» )

Вчитель. Наш чарівний потяг відправляється. Всі, хто любить чистоту і порядок, - сідайте швидше на місця. Ми рушаємо! (Звучить фонограма пісні «Блакитний вагон») вчитель пересуває потяг по карті подорожі). Перед нами розкинулася  станція  «Бруднулькін».

II. Основна частина.
                                            
    1.Станція  «Бруднулькін»
Вчитель. Отже, ми заїхали у володіння царя Бруду. Тут живуть люди, які перестали піклуватися про чистоту і порядок: вони не хочуть більше умиватися, чистити зуби і мити руки, не хочуть стежити за чистотою в своїх квартирах. Хлопчики і дівчатка вранці не поспішають до умивальника, нігті їх «чорним оксамитом облиті». Діти перестали чистити своє взуття, стежити за одягом, розучилися користуватися чистою носовою хустинкою. 
Школярі країни Бруднулії перестали стежити за своїм волоссям, перестали його підстригати. 
Вчитель. Школярі країни «Бруднулії» дуже погано відносяться і до своїх речей: їх портфелі, книги і зошити знаходяться в жахливому стані. Та і самі діти неохайні: одяг у них пожмаканий, брудний, обличчя і руки завжди в чорнилі. 
ВчительЩо б ви сказали жителям країни Бруднулії?
- Як стати чистим?

Діти разом:
Треба, треба умиватись.
Умиватись треба нам!
Хай славиться мило пахуче,
Рушник хай прославиться чистий,
Хвала порошкові зубному
І гребінцеві густому!


Вчитель. Нам дивно і неприємно бачити таких школярів. А серед вас, хлоп'ята, таких хлопчиків і дівчаток немає? Звичайно, немає! Тому що всі ми добре знаємо наступні правила... 

Діти (по черзі).
Чистота - запорука здоров'я.
Бруд і неохайність в одязі - це зневага до свого здоров'я.
Неохайність - це неповага не тільки до самого себе, але і до тих, хто тебе оточує.
2.Станція «Ледарія»

Вчитель. Увага! Ви почули всі сигнал відправлення? Наша подорож продовжується, попереду на нашому шляху – країна «Ледарія». До неї ми поїдемо автобусом. (Вчитель пересуває автобус по карті подорожі ).

- Ось послухайте, як живуть люди в цьому місті. 

Дзвенить за вікнами трамвай: вставай
У хаті — метушня. Сестра гукає: «Де пальто?» 
А де пальто — не зна ніхто. Отак у нас щодня.
Шука портфеля старший брат, сорочечку — середній брат,
Штанці — молодший, а я згубила черевик 
І олівець раптово зник, шукаю все підряд.
Пальто знайшли ми у кутку, портфель в садочку на бузку.
Ну а штанців нема, коли дивлюся — ось вони, 
Лежать під лавкою штани, на них Мурко дріма.
Дев'ята б'є. Ну так і є. Спізнились на урок. 
Порозмовлявши віч-на-віч, на місце класти кожну річ 
А зранку знов лунає крик: «Де мій портфель? Де черевик?»
І знову метушня. І тільки чути: де та де? 
І хата обертом іде. Отак у нас щодня. 

Вчитель
. «Бруднулія» Ледарія розташовані недалеко одна від одної. Люди, що проживають в них, - дружні сусіди, і тому між ними багато спільного. Як ви думаєте, чим вони схожі? (Відповіді дітей ).

Вчитель. Так бруднулями бувають, як правило, ледачі люди. Ледачі школярі нудьгують на уроках і, звичайно ж, погано вчаться. Такі діти не хочуть виконувати доручення. Ледарі не люблять чисто писати в своїх зошитах, читати книжки. Вони не виховують в собі звичку трудитися, допомагати своїм батькам в домашніх справах.

Деякі дівчатка і хлопчики забувають хороше і дуже важливе правило: у кожної речі повинне бути своє місце. До цього слід привчити себе з дитинства і на все життя. Така звичка допомагає добре вчитися, встигати за день зробити масу різних справ.

Вчитель. Порядок необхідно дотримувати у всьому: портфель не повинен валятися на підлозі; мокре і брудне взуття, не привівши його в порядок, не можна ставити в ящик з чистим взуттям; обгорткам від цукерок не місце на підлозі. Зошити, книги і іграшки повинні завжди знаходитися на своїх місцях і в певному порядку. Тоді не треба буде нічого шукати: все завжди під руками, і в потрібний момент речі легко узяти.
                           
                           Єралаш  "Веселий настрій і здоров'я"
- Як, на вашу думку, чи поліпшується в людини самопочуття від гарного настрою і щирої усмішки?
Пригадайте, ми вже з вами говорили про те, що гарний настрій - це ознака здоров'я. І навпаки: смуток, журба, хвилювання, поганий настрій негативно впливають на здоров'я людини.
Тому ми зараз трішки відпочинемо і пожартуємо.
Усмішки. 1.
Уже умився
Умивайсь, бери, синочку,
Швидше-бо не мнися!
Так за мене он, в куточку,
Кіт уже умився.

Вася йшов до школи
Із портфелем у руці.
А під вухом біле коло,
Білі плями на щоці.
- Васю, - пирснули хлоп'ята, -
Ти що, хату десь білив,
А чи борошно із татом

У млині всю ніч носив?
- Ні, - малий пригладив чуба
І протяг легким баском, -
Це я довго чистив зуби
Білосніжним порошком. (Б.Шрубенко.)

Кури насміхаються
Наш малий Іванко
Вранці не вмивається.
З нього біля ґанку
Кури насміхаються.
А чому з Іванка
Кури насміхаються?
Бо вони щоранку
У піску купаються. (А.Качан)

4. Гра «10 правил»
Вчитель. Я пропоную вам пограти в гру, яка називається «10 правил». Це ті правила, які ви маєте виконувати щодня. Хто уважний і хоче бути здоро­вим, той легко вгадає потрібне слово наклеює його і створить пам’ятку для себе та поділиться з ледарійцями. (Діти отримують пам’ятки в яких не вистачає останнього слова і доклеюють його).

1. Як прокинувся — вставай, ліні волі... (не давай).
2. Квіточку роса умила, а тебе умиє... (мило).
3. І дивися, не барись, в школу швидко ти …(зберись)
4. Але й тут не поспішай, подивись спочатку,
   Чи нічого не забув, чи в портфелі все в... (порядку).
5. Не носи в кишені жуйки, крейду, яблука і булки, кнопки, цвяхи, сірники, а носи... (носовички).
6. В школі, в класі не сміти, побачиш сміття (підніми).
7. Будь охайним завжди сам, уникай дірок і... (плям).
8. Вдома близьким не груби, менших захищай... (завжди).
9. Знай: хороші всі оцінки, як плоди в саду на... (гілці).
10. Щоб тобою всі пишались, перехожі оглядались
Так роби, щоб люди звикли: ти в усьому завжди... (приклад).

Вчитель. Шлях до наступної країни нам перекриває Чисте море, тому нам потрібно повантажити автобус на паром, а самі ми попливемо у воді, щоб відмитися від бруду та ліні. 
(Вчитель пересуває автобус по карті подорожі ).
Вчитель. Ми прибули до берегів країни
Доброго Злоров’я.

Що приїхати  до цієї  країни ми повинні показати свій розум та кмітливість, відгадати загадковий кросворд, та отримати дозвіл на проїзд до сусідньої країни Чистюлії. 

3.Станція « Чистюлія» 

А зараз, друзі, відгадайте загадки  та отримайте дозвіл на проїзд далі.

Вчитель. Діти! До нас надійшов лист від Королеви чистоти. Давайте прочитаємо його.( Вчитель читає його )
« Любі хлопчики та дівчатка! Я дізналася, що ви стали вже справжніми школярами, і дуже зраділа, бо ви можете стати моїми вірними помічниками.
  Але таємниці свого Королівства я відкрию лише тим, хто виконає всі мої завдання. Отже, перше завдання …»

Люблю митися і купатися, але від цього тільки худну. (Це  мило)
( Виходить учень, який тримає в руках демонстраційну картку «Мило».)
Мило.
Ви вже знаєте, що без мене не можна помитися. Бо хоч би скільки води ви не взяли, без мила  нічого не помиєте дочиста. Бо мило – найбільший ворог бруду.
( Виходить учень, який тримає в руках демонстраційну картку «Зубна щітка».)

Зубна щітка.
В мене щетина пружненька,
Бореться з брудом швиденько.
Поміж зубів пролізає,
Гарно так їх вичищає. (Це зубна щітка)
Зубна щітка. Я живу вже довгий вік. Багато поколінь людей користуються мною. Навіть коли не було зубної пасти, моєї найкращої  подруги, люди чистили зуби крейдою, щоб вони були білі й здорові.

( Виходить учень, який тримає в руках демонстраційну картку «Гребінець».)
Гребінець.
Я нікого не кусаю, хоч великі зуби маю.
І волоссячко гарненьке причешу дуже швиденько.
(Це гребінець)
Учні. Це ж грібенець. Ми з ним дружимо, бо хто не розчісується, виглядає неохайним.
Гребінець. А ви знаєте, що коли ви розчісуєте своє волосся гребінцем, ви робите масаж і шкірі голови, і корінням волосся.

Гра «Скажи навпаки»
(Мило, Зубна щітка, Гребінець від імені Королеви чистоти читають словосполучення, а діти підбирають до нього антонім.)

Брудний одяг – чистий одяг.
Охайна дівчинка - …
Неохайний хлопчик - …
Здорова людина - …

Складання пам’ятки « Будь охайним!»
· Щодня вмивайся, чисть зуби вранці та ввечері.
· Мий руки перед їдою, після туалету, регулярно обрізуй нігті.
· Слідкуй за чистотою одягу, взуття.
· Періодично мий голову, слідкуй за охайністю зачіски.

Вправа «Закінчи речення»
( Вчитель починає речення, а діти його закінчують.)
·        Чистота – запорука… ( здоров’я).
·        У здоровому тілі здоровий … (дух).
·        Сонце, повітря, вода – наші найкращі … (друзі).
·        Чиста вода — для хвороби … ( біда).
·        Як про здоров'я дбаєш — так і  … (маєш).
·        У чистій оселі й життя … ( веселе).
·        Найбільше багатство — це  … (здоров'я).
·        Хвороба з брудом у  … (дружбі).
·        Без уроків фізкультури не зміцниш … ( мускулатури).
Вчитель. Ми отримали білет і знову вирушаймо в подорож, але вже поїздом, а наш автобус заправить бензину і наздожене нас.
 Потяг помчить нас далі. (Вчитель пересуває потяг по карті подорожі). 

4. Станція  « Гігієна»
Вчитель. Подивіться навколо: як чисто навкруги! Які акуратні і веселі діти.
Одяг у них в повному порядку. Зверніть увагу: як красиво виглядає шкільна будівля, як багато навколо неї зелені! Скрізь чистота і порядок!
Добре і затишно жити в такому місті - місті, в якому немає місця ледарям і бруднулям!

А ми знаємо поради як бути чистюльцем:
Якщо хочеш здоровим бути, 
Правило запам'ятай:
Сам про своє здоров'я дбай –
На лікарів ось цю турботу не перекладай.

Друже, щоб здоровим бути, 
Треба навички здобути,
Про здоров'я піклуватись 
Перш за все не лінуватись, 
Ще здружитися із спортом.

Рідко ласувати тортом,
Воду крижану не пити,
І ніколи не палити!

Щоб знешкодити мікроби.
Руки мий щоразу чисто,
Не забудь щоденно їсти
Овочі і фрукти різні -
Всі вони тобі корисні.
Вранці й ввечері, мій любий, 
Завжди-завжди ти чисть зуби. 
Хто здоровий, той сміється. 
Все в житті йому вдається. 
Він долає всі вершини, 
Це ж чудово для людини. 
Хто здоровий, той не плаче. 
Жде в житті його удача. 
Він уміє працювати. 
Вчитись і відпочивати. 
Хто здоровий - не сумує, 
Над загадками мудрує. 
Він сміливо в світ іде 

Й за собою поведе. 
Бо здоров'я - це прекрасно. 
Здорово, чудово, ясно. 
Для здорової людини 
Доступні всі шляхи й стежини. 

Вчитель. З давніх-давен люди розуміли велике значення харчування для здоров'я.
Головна заповідь здоров'я у наш час повинна звуча­ти так: «Харчуватися розумно. Виявляти свої помилки в харчуванні й усувати їх!».

- Діти , а які ви знаєте « шкідливі продукти»? ( Це чіпси, сухарики, газована вода, жуйка, цукерки, біляші …). Це дуже шкідливі продукти для нашого організму.  В них немає ніяких вітамінів . Є лише барвники ,багато цукру, ароматизатори. ..

Давайте проведемо дослід з газованим напоєм.

1.Опис досліду. В пластикову склянку покласти лійку з ватним тампоном. Крізь ватний тампон пролити солодкий газований напій. Тампон стає такого кольору,як напій.( зеленого кольору).
2.Висновок. У напої багато зеленого барвнику , який викликає нудоту, біль, алергію. Краще випити звичайну воду.

Дослід з чіпсами 
1.Опис дослідуНа серветку викласти чіпси, притиснути. На серветці залишаються жирні плями.
2.Висновок: Цей жир осідає у шлунку і дає навантаження на всю травну систему.

Опис досліду . У склянку з прозорою водою покласти чіпси, вода стає брудною

Висновок: У продукті є барвники, які шкодять печінці , шлунку .Цукерки, шоколад, жуйки інші смачні солодкі продукти, мають великий вміст цукру, який шкідливий для нашого здоров’я. 

Гра “Що корисніше?”
Що з’їсти :
яблуко чи цукерку?
яблуко, вітамін С)
моркву чи жуйку? (моркву, вітамін А)
випити молока чи газовану воду?
(молоко , вітамін В)
банан чи чіпси?
(банан, вітамін С)

Вчитель. Наш автобус кличе нас в останню поїздку нашої пригоди. ( Чутно сигнал автобуса)

5.Країна Доброго здоров’я
Вчитель. Зараз ми прибуваємо до Країни Доброго Здоров’я. В ній чисті міста і села, чисті вулиці, по тротуарах ходять чисті, красиві й веселі діти.. Але, щоб потрапити в цю країну треба обов'язково мати деякі речі, які саме відгадайте:

Коли люди чхають, мною шлях мікробам закривають. (носовичок)
Що дістане зубами потилицю? (гребінець
Коли пінюсь — на бруд я злюсь. (мило)
Ворсинок я багато маю, про білизну зубів я дбаю. (щітка)

Що ж, з усіма завданнями ви впорались, щоб перевіри­ти, чи все ви запам'ятали, як живуть у країні Доброго Здоров’я, я пропоную зіграти ще в одну гру.

Гра «Шкідливо чи корисно». Слухайте, що я казатиму, і як­що це корисно - покажіть зелену ручку, якщо не корисно -червону.
o    Щодня вранці робити зарядку і приймати холодний душ.
o    Лягати спати пізно ввечері, а вранці довго ніжитись у ліжку.
o    Інколи чистити зуби.
o    Бути охайним і акуратним.
o    Відпочивати на свіжому повітрі.
o    Переглядати усі телепередачі на всіх каналах.
o    Займатися фізкультурою і спортом.
Конкурси «Хто швидше».
1.     Хто швидше одягнеться.
2.     Зробити зачіску дівчинці (для хлопців).
3.     Випери рушничок.
4.     Конкурс малюнків « Чистота – запорука здоров’я».
5.     Конкурс на звання кращого міма.
(Викликаний учень, отримує завдання показати будь-яку ознаку здоров'я
тільки за допомогою міміки i жестів. Завдання чує тільки виконавець. Решта
учнів намагаються відгадати цю ознаку. (Гарний апетит, здорові зуби,
веселий настрій, міцний сон…).

А зараз пропоную всім вам зіграти в гру «Рима».
    1. Щоб було усе в порядку,
        Вранці робимо...(зарядку).
    2.Свою ти силу покажи,
       З водою кожен день... (дружи ).
3.Хай мило живе... (запашисте)
   Та рушничок... (пухнастий)
   Порошок... (зубний)
   І гребінець... (густий).
4.Потрібні організмові продукти,
   Дуже корисні овочі та... (фрукти).
   5.Дітям, дорослим дуже потрібно
      Дихати часто свіжим... (повітрям).
– Молодці! Скільки правил вам відомо! Тепер вже ніхто й ніколи не заважатиме
вам бути здоровими.
Здоров'я - це дарунок неба. Його потрібно шанувати і примножувати. Здоров'я-це нормальний природний стан всього живого. Бог не створював хвороб і страждань. Хвороби виникають від того, що люди порушують закони, за якими вони повинні жити. Кожна людина живе мріями і надіями. І щоб ці мрії здійснилися, людині потрібне міцне здоров'я. Коли ми здорові, нам хочеться співати, бігати, стрибати, гратись, нам весело. Коли здорові, ми міцно спимо, їмо з апетитом, невтомні у праці.

III. Заключна частина.
Вчитель. Тепер підведемо підсумки нашої подорожі. Подякуємо автобусу та потягу за подорож. Ви дуже гарно відповідали, а тепер розкажіть мені, будь ласка, як ви ставитесь до чистоти й власного здоров’я.
- Хто знає загадки про предмети гігієни ?
Молодці, діти. Я вірю, що ви завжди будете охайними й чистими. Зрозуміли закони Королеви Чистоти. Пам’ятайте завжди, що ваше здоров’я залежить від вас, від способу вашого життя. Робіть усе для того, щоб зростати й іти у світ здоровими, життєрадісними.
  Віддавна кажуть: " У здоровому тілі - здоровий дух " і навпаки: " Дух і воля - основа здоров'я !»  Бо люди давно зрозуміли, що основним завданням є піклування про своє тіло, щоб воно завжди було здоровим, міцним та сильним . Адже добре здоров'я, це коли зранку піднімається, робиш зарядку, обливаєшся холодною водою, коли уважно слухаєш вчителя на уроках, бо без знань не обійтись кожному із нас. Якщо нормально розвиваєшся, то вага і зріст відповідають нормі. Це значить, що людина здорова.
Замазурко. Відтепер буду завжди охайним і чистим.
Учні.      1. Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Радість б'ється в нім щоднини      
Це ж чудово для людини!
             
              2.   Хто здоровий, той не плаче.
Жде його в житті удача.                 
Він уміє працювати.
Вчитись і відпочивати.
            
              3.   Хто здоровий – не сумує,               
Над загадками мудрує.
          Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.
           
             4.    Здоров'я - це прекрасно.                   
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
                Всі дороги і стежини
Вчитель. Хай наш клас і вся школа і все наше село будуть такими ж чистим і охайним, як країна Доброго Здоров’я. Ми про це потурбуємося, бо знаємо що…
Отже, найбільше багатство, яке є в людини – це здоров'я.
– Що ж треба робити, щоб бути здоровим? (Вiдповiдi учнів.)
– Я вам бажаю завжди бути здоровими, дбати про себе i ніколи не забувати,
що здоров'я -- це неоціненний подарунок природи, якого ми не помічаємо,                                 поки не вичерпуємо його запас.

Я бажаю вам, малята,
Бути здоровими завжди.
Зуби чистити, вмиватись,
Щоб уникнути біди.
Фізкультурою займайтесь,
На повітрі більше грайтесь.
Загартовуйтесь, купайтесь.
Не сумуйте, посміхайтесь.
Назавжди запам'ятайте:
Більше немає скарбу, як здоров'я ваше.
На радість всім – і тату й мамі
Ростіть усі здорові й гарні.
Бо здоров'я дитини – то багатство родини.
А здоров'я народу – то багатство країни.
Учитель. Сьогодні ми з вами багато чого пригадали, дещо дізналися нове, над чимось задумалися. Ростіть здоровими, діти, щоб раділи ви світові, а світ радів вам!
                                                              Швидко спливають хвилини –
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу
Щастя, здоров'я, добра.

Всі разом.
Здоров'я - це сила! 
Здоров'я - це клас! 
Хай буде здоров'я у вас і у нас!
Домашнє завдання. Конкурс малюнків на тему «Ліки від усіх хвороб».

  
Використана література :
1.М. О. Володарська «Усі уроки з курсу  «Основи здоров’я », 1 – 4 класи, 2 – ге видання, [Текст] /-Х.: «Освіта»,2011 рік
2. Бібліотека  «Шкільного світу», «Інтерактивні уроки в початковій школі», [Текст] /- К.:«Шкільний світ», 2007 рік.
3. Бібліотека  «Шкільного світу», 2008 рік [Текст],   «Проекти в початковій школі. Тематика та розробки занять».
4. Т.В. Воронцова «Основи здоров’я, 5 клас». Посібник для вчителя [Текст] /- К.: «Алатон», 2006 рік.
5. Т.В. Воронцова «Зошит - практикум, 5 клас», [Текст] /- К.: «Алатон», 2006 рік.
6. Журнал « Початкова освіта» № 7 (727) / квітень 2014 р. ст..34-3






Немає коментарів:

Дописати коментар